Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η εμπιστοσύνη των επενδυτών προς την Ελλάδα έχει βελτιωθεί και αυτό διαφάνηκε στην πρόσφατη επιτυχή έκδοση μεσοπρόθεσμων ομολόγων. Η οικονομία βρίσκεται σε τροχιά επιστροφής στην ανάπτυξη, μετά από έξι χρόνια βαθιάς ύφεσης.
 
Ωστόσο, θα πρέπει να υπερκεραστούν σημαντικές προκλήσεις για να μπορέσει να σταθεροποιηθεί η οικονομία σε ένα βιώσιμο αναπτυξιακό μονοπάτι, ενώ ο τραπεζικός κλάδος αντιμετωπίζει τους κινδύνους από τα προβληματικά δάνεια. 
 
Το ΔΝΤ αναγνωρίζει την υπεραπόδοση της ελληνικής κυβέρνησης το 2013, δίνοντας εύσημα για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 0,8% το 2013. Μάλιστα, εκτιμά ότι οι ελληνικές αρχές είναι σε πολύ καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου του τρέχοντος έτους, καθώς εφαρμόζουν μια σειρά δεσμεύσεων σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη επιτάχυνση της απελευθέρωσης της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών. 
 
Ωστόσο, στον τομέα των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας, όπου η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο κατά το παρελθόν, το πρόγραμμα υπολείπεται των στόχων, όπως αναφέρει το Ταμείο. Η Ελλάδα πρέπει να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα της με στόχο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και την αποφυγή νέων μέτρων λιτότητας.
 
Μάλιστα, το ΔΝΤ προειδοποιεί για τη μεταρρυθμιστική κόπωση που είχε στο μεταξύ ο κυβερνητικός συνασπισμός, εξαιτίας κυρίως της μειωμένης πλειοψηφίας μόλις δύο εδρών στη Βουλή. Η οριακή πλειοψηφία καθιστά δύσκολη την πρόοδο στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις. 
 
Επίσης, το ΔΝΤ προειδοποιεί ότι το δημόσιο χρέος της χώρας παραμένει πολύ υψηλό, προσθέτοντας ότι η βοήθεια της ΕΕ είναι απαραίτητη για να καταστεί βιώσιμο. Είναι απαραίτητο οι ευρωπαίοι εταίροι να επιβεβαιώσουν στην Ελλάδα τις δεσμεύσεις τους για τη συμφωνηθείσα στρατηγική του χρέους παρέχοντας πρόσθετη ελάφρυνση, αναφέρει το ΔΝΤ. Χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους ή πρόσθετες εκδόσεις ομολόγων, η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει ένα κενό χρηματοδότησης ύψους 12,6 δισ. ευρώ μετά τον Μάιο του 2015. 
 
Το ΔΝΤ αναμένει ότι το ελληνικό χρέος να κορυφωθεί στο 174% του ΑΕΠ φέτος, πριν μειωθεί στο 128% το 2020 και στο 117% το 2022. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει να διαμορφωθεί στο 125% του ΑΕΠ το 2020 και σε περίπου 112% το 2022.
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να επιταχύνει την υιοθέτηση της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ και της Παγκόσμιας Τράπεζας. 
 
Οι προτεραιότητες πρέπει να συνοψιστούν στα εξής:
 
– Στήριξη του ανταγωνισμού
– Μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων για νέες επενδύσεις
– Απελευθέρωση των εμπορικών και τουριστικών μισθώσεων
– Απελευθέρωση των μεταφορών
– Φορολογική μεταρρύθμιση
– Βελτίωση πλαισίου ομαδικών απολύσεων
– Μεταρρύθμιση συνταξιοδοτικού
– Ενίσχυση διαδικασίας παρακολούθησης Δημόσιων Λογαριασμών
 
Αναλυτικότερα:

Η δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα εμπεριέχει πλήρη απελευθέρωση της κυριακάτικης λειτουργίας όλων των καταστημάτων στην Ελλάδα ανεξαρτήτως μεγέθους, με «κερκόπορτα» την απελευθέρωση που θα ισχύσει από φέτος πιλοτικά σε τρεις τουριστικές περιοχές της χώρας.

 
Πρόκειται για την Αττική, την Κεντρική Μακεδονία και το Νότιο Αιγαίο και συγκεκριμένα:
 
α. Στην Αττική: το ιστορικό κέντρο της Αθήνας συμπεριλαμβανομένων των περιοχών γύρω από την Ομόνοια και την Ερμού καθώς και τη Ραφήνα όπου βρίσκεται το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της περιφέρειας.
 
β. Στην Κεντρική Μακεδονία: το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης συμπεριλαμβανομένης της Τσιμισκή, καθώς και τη Χαλκιδική.
 
γ. Στο Νότιο Αιγαίο: ολόκληρο το νησί της Ρόδου, της Κω και η Ερμούπολη της Σύρου.
 
Στις περιοχές αυτές που χαρακτηρίζονται «τουριστικές» και θα έχουν επιλεγεί επίσημα μέχρι το τέλος του μήνα από την κυβέρνηση σύμφωνα και με την έκθεση του ΔΝΤ, τα καταστήματα θα μπορούν να παραμένουν χωρίς περιορισμούς ανοιχτά όλες τις Κυριακές του έτους από τις 11 το πρωί χωρίς να απαιτείται ειδική άδεια από τον Αντιπεριφερειάρχη.
 
Το καθεστώς των Κυριακών και η εφαρμογή της πιλοτικής λειτουργίας θα αξιολογηθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου 2015, οπότε και θα εξεταστεί σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ, αν το νέο καθεστώς ελεύθερης λειτουργίας θα ισχύσουν σε όλη τη χώρα.
 
Τον Σεπτέμβριο θα επανεξεταστεί το καθεστώς απελευθέρωσης διάθεσης ψωμιού και αρτοσκευασμάτων από τα καταστήματα ψιλικών (convenience stores). Οι σχετικές αναφορές στο μνημόνιο στρώνουν το έδαφος περαιτέρω απελευθέρωσης καθώς χαρακτηριστικά αναφέρεται πως οι δράσεις εξάλειψης των περιορισμών για τα αρτοποιία θα επανεξεταστούν και εφόσον κριθεί σκόπιμο θα γίνουν νέες αλλαγές στο τέλος του 2014 ώστε ο ορισμός των αρτοποιιών να προσαρμοστεί στις «βέλτιστες πρακτικές» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο αλλαγών και στη νέα νομοθεσία για το παστεριωμένο γάλα, που ενώ αρχικά σύμφωνα με τη «συνταγή» ΟΟΣΑ προτάθηκε να απελευθερωθεί πλήρως ως προς την διάρκεια ζωής, τελικά για λόγους ενδοκυβερνητικών ισορροπιών επελέγη η λύση της επιμήκυνσης του χρόνου ζωής από τις 5 στις 7 ημέρες. Ως το τέλος του 2014 το θεσμικό πλαίσιο θα επανεξεταστεί και εφόσον κριθεί ότι οι τιμές του γάλακτος παραμένουν υψηλές, θα γίνουν νέες νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως αναφέρεται στο μνημόνιο. Ήδη πάντως οι πρώτες ενδείξεις από τα ράφια των σούπερ μάρκετ δείχνουν πως ενώ πολλές γαλακτοβιομηχανίες έσπευσαν να αυξήσουν σιωπηρά το χρόνο λήξης των προϊόντων τους στις επτά ημέρες, οι λιανικές τιμές δεν έπεσαν.
 
Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο το καθεστώς των εκπτώσεων και των προσφορών θα επανεξεταστεί. Η αρχική πρόταση για πλήρη απελευθέρωση ώστε οι λιανέμποροι να αποφασίζουν τον χρόνο και τη διάρκεια των προσφορών δεν υιοθετήθηκε, ωστόσο είναι πιθανό αυτό να γίνει στην επανεξέταση του φθινοπώρου. Τον Σεπτέμβριο του 2014 θα πρέπει να εκδοθεί κώδικας καλών πρακτικών ενώ σύμφωνα με το μνημόνιο μέχρι το τέλος του 2014 θα πρέπει να αρθούν όλοι οι περιορισμοί στις εκπτωτικές περιόδους και μέχρι τον Μάρτιο του 2015 η Ελλάδα να «ευθυγραμμιστεί» πλήρως με τις πρακτικές της Ε.Ε.
Με τη –γνωστή από την προηγούμενη Άνοιξη- σκληρή θέση για τις τράπεζες επανέρχεται το ΔΝΤ στην έκθεσή του για την αξιολόγηση του ελληνικού μνημονίου. Απευθύνει σήμα κινδύνου για  τα κόκκινα δάνεια, αφήνοντας αιχμές για συστημικό κίνδυνο, για απομόχλευση  και για αισιόδοξα τεστ αντοχής της ΤτΕ. 
 
Καταγράφει επίσης: 
 
* Χρηματοδοτικό κενό 12,6% το 2015 (από το οποίο τα 6,7 δισ. ευρώ είναι η μη προσδιορισμένη επίσημη χρηματοδότηση ή η πρόσβαση στις αγορές). Εκτιμά ότι θα αρχίσει να φαίνεται από τον Μάιο του 2015.
 
* Δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ το 2015, 3,7 δισ. ευρώ το 2016 και 1,8 δισ. ευρώ το 2017.
 
* Διατυπώνονται φόβοι και αιχμές για πολιτικές πιέσεις χαλάρωσης. 
 
* Επιβεβαιώνονται οι  πληροφορίες του Capital.gr για «παράθυρο» υπαναϋπολογισμού τον Σεπτέμβριο του δημοσιονομικού κενού.
 
* Εκτιμάται πιστωτική επέκταση μόνο από το 2016 και μετά (3,6%).
 
* Ανάγεται σε ρυθμιστή νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις η δραματική βελτίωση απόδοσης δημοσίου.
 
* Γίνεται  παραδοχή ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι προσωρινό και μη επαναλαμβανόμενο μέτρο.
 
* Γίνεται παραδοχή από τον Έλληνα εκπρόσωπο στο ΔΝΤ Θάνο Κατσάμπα ότι υπάρχουν δεσμεύσεις για ανατροπές στα εργασιακά, ότι παραμένει το αποθεματικό του ΤΧΣ και ότι υπάρχουν κίνδυνοι στην υλοποίηση του προγράμματος.
 
(με πληροφορίες από capital.gr)