«Σε μία εβδομάδα με 10 μέρες θα ξέρουμε πόσο καλή ήταν η συμφωνία, όταν θα δούμε τη ρύθμιση για το χρέος και τη δόση. Τότε θα δούμε αν είχε δίκιο ο Κ. Μητσοτάκης ή ο Α. Σαμαράς. Ο Κ. Μητσοτάκης είχε την εξυπνάδα σ’ αυτό το πολιτικό πόκερ να πει να μη βάλουμε τώρα όλα τα λεφτά στο ότι θα πέσει η κυβέρνηση, αλλά ο Αντ. Σαμαράς επέμεινε να συνεχίσουν ποντάρουν. Και πολύ φοβάμαι ότι θα χάσουν όλα τα λεφτά» είπε ο κ. Τσακαλώτος.

 «Ο οδικός χάρτης είχε τρία στάδια: πρώτα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και μετά η συζήτηση για το χρέος. Υπήρξε καθυστέρηση γιατί τα νομοσχέδια ήταν δύσκολα και οι μεταρρυθμίσεις πολλές. Υπήρχε και μεγάλη διαφορά μεταξύ των Θεσμών και αυτό μας δυσκόλεψε. Τώρα συμπτύσσεται η συζήτηση της πρώτης αξιολόγησης με αυτή του χρέους, όπως φάνηκε και στα τελευταία Eurogroup».

Ο υπουργός Οικονομικών εκτίμησε πως μπορεί να υπάρξει μια καλή λύση επί τη βάση της λογικής των τριών σταδίων:

Στο βραχυπρόθεσμο κομμάτι εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα υπάρξουν κινήσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα μεταξύ αυτών κάποια σταθερά επιτόκια που θα βελτιώσουν το DSA. Στο μεσοπρόθεσμο υπάρχουν πιο ριζικά μέτρα που θα ενεργοποιηθούν το 2019, όταν η Eurostat θα επιβεβαιώσει την σωστή ολοκλήρωση του προγράμματος. Τέλος το μακροπρόθεσμο κομμάτι υπάρχει αφορά το πιο μακρινό μέλλον.

Συνεχίζοντας ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε πως θα οριστεί από τώρα τι θα συμβεί αν χρειαστεί ελάφρυνση χρέους, ενώ το ΔΝΤ πιέζει σύμφωνα με τον υπουργό, ώστε το μακροπρόθεσμο σκέλος της ρύθμισης να είναι αυτόματο.

«Δεν έχει σημασία τόσο η τεχνική λύση -υπάρχουν πολλές- αλλά το αποτέλεσμα να είναι ένας καθαρός διάδρομος για τους Έλληνες και ξένους επενδυτές, να ξέρουν ότι δεν υπάρχει το ρίσκο της χρεοκοπίας. Ένα κριτήριο για το Eurogroup είναι να δείτε αν δημιουργείται αυτός ο διάδρομος, να ξέρουν όλοι ότι η Ελλάδα άλλαξε σελίδα και μπορεί να κοιτάξει με αισιοδοξία το μέλλον» τόνισε.

Σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, αν γίνει αυτό και αφού είμαστε σίγουροι ότι θα κλείσει η αξιολόγηση καθώς έχουμε συμφωνήσει στο 99,9% με τους Θεσμούς, υπάρχει προσδοκία ότι θα επανέλθει το waiver και θα μπούμε στο QE. Αυτά αποτελούν και αντιστάθμισμα στα μέτρα που παίρνουμε, τα οποία είναι υφεσιακά δεδομένου ότι αντιστοιχούν σε 3% του ΑΕΠ.

«Το 1% του ΑΕΠ που συζητάμε σήμερα δεν είναι νέο μέτρο. Έχει ψηφιστεί από όλα τα κόμματα το περασμένο καλοκαίρι. Βασική ιδέα των Θεσμών ήταν το 1,8 δισ. ευρώ να έρθει από δυο ή τρία μέτρα. Εμείς πήραμε περισσότερα με μικρότερη απόδοση». 

«Υπάρχει αναδιανομή; Είναι δύσκολο να το καταλάβετε αν δεν ξέρετε τι συζητούσαμε στη διαπραγμάτευση. Η βασική πρόταση των θεσμών ήταν να πάρουμε 2 – 3 μέτρα με μεγάλη απόδοση, π.χ. να αυξήσουμε τον ΦΠΑ στο νερό και την ενέργεια από το 13% στο 23%. Δεν επιλέξαμε αυτό, αλλά πολλά μέτρα με μικρή απόδοση για να μη στοχεύει σε συγκεκριμένα κομμάτια της κοινωνίας. Όπως δεν επιλέξαμε να μειωθούν οι συντάξεις. Κάναμε συμβιβασμό για το θέμα του αφορολόγητου, που τελικά έπεσε λίγο κάτω από τα 9.000 ευρώ» είπε ο υπουργός Οικονομικών. 
 
«Αντιστάθμισμα θα υπάρχει και από την πρόταση για εκταμίευση της δόσης» υπογράμμισε ο κ.Τσακαλώτος και υπενθύμισε πως ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Κοστέλο πρότεινε 5 δισ. για τα ληξιπρόθεσμα έως το τέλος του έτους, δηλαδή περίπου 800 εκατ. κάθε μήνα.

 

Το υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων

Στη συνέχεια ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στο υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. «Άκουσα πολλές ανακρίβειες για το συγκεκριμένο θέμα. Ορίστηκε η διάρκεια ζωής για 99 χρόνια όχι μόνο για τεχνικούς λόγους αλλά και για να είναι μικρότερη η πίεση να πουληθούν περιουσιακά στοιχεία. Όσο βαθύτερος είναι ο χρόνος τόσο πιο εύκολο θα είναι να έρθουν χρήματα από την αξιοποίηση παρά την πώληση. Είναι η συνήθης πρακτική, αλλά και επιλογή μας. Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση να κρατήσεις αυτά τα περιουσιακά στοιχεία για να αυξηθεί η αξία τους» υπογράμμισε.
 
«Οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση θέσει το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών, υποστήριξε και επανέλαβε ότι η αξιοποίηση έχει τεράστια διαφορά από την ιδιωτικοποίηση. Δεν είπα ότι δεν θα γίνουν ιδιωτικοποιήσεις, αλλά δεν ισχύει το επιχείρημα πως ότι μπει «εκεί θα τελειώσει».

Το στρατηγικό σχέδιο του Ταμείου εγκρίνεται από τον υπουργό Οικονομικών. Η διαφορά με το ΤΑΙΠΕΔ είναι ότι με το νέο Ταμείο δεν θα γίνονται fire sales, δηλαδή πωλήσεις».

Για το εποπτικό συμβούλιο, δήλωσε πως  τα 3/5 των μελών είναι της ελληνικής πλευράς, ενώ ο πρόεδρος δεν έχει διπλή ψήφο. «Για τα δυο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του υπ. Οικονομικών. Το συγκεκριμένο όργανο δεν ασκεί την πολιτική, αυτή γίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο».

Το Δ.Σ. θα παρουσιάζει στη Βουλή το ετήσιο στρατηγικό σχέδιο, συμπλήρωσε. Ο εσωτερικός κανονισμός εγκρίνεται από τον μέτοχο, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών. «Σε ότι αφορά τα έσοδα αυτά θα κατανεμηθούν 50% για το χρέος και 50% για την ανάπτυξη».

Η γενική γραμματεία εσόδων

«Υπήρχε ένα action plan που είχε ετοιμάσει ο κος Αλεξιάδης. Είναι ένας νόμος με θετικά και αρνητικά. Έχουμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε μια σαφή διαφοροποίηση μεταξύ του εκτελεστικού και του νομοθετικού έργου. Η φορολογική πολιτική μένει στο υπουργείο και η εκτέλεση θα γίνεται από την Ανεξάρτητη Αρχή» είπε ο κ. Τσακαλώτος.

«Κάποια αυτογνωσία ως προς το γιατί χρειάστηκε να γίνει ανεξάρτητη θα πρέπει να υπάρχει από όσους κυβέρνησαν τα τελευταία 50 χρόνια», υπογράμμισε, ενώ συμπλήρωσε πως «Δεν θα το ήθελα τόσο ανεξάρτητο αλλά όταν υπήρξε τόσο πολύ αξιοπιστία τι να κάνουμε;».

«Δεν είναι αποτέλεσμα της δικής μας πολιτικής ο κόφτης»

Αναφερόμενος στον δημοσιονομικό κόφτη, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είπε. «Δεν τον θέλαμε. Όμως δεν είναι αποτέλεσμα της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ. Επιβλήθηκε λόγο της διαφοράς μεταξύ ΕΕ και ΔΝΤ για το πρωτογενές πλεόνασμα. Αρνηθήκαμε υπό αίρεση μέτρα και προτείναμε αυτόν το θεσμό. Δεν είναι καλύτερος μηχανισμός, αλλά έχει πολλές δικλείδες ασφάλειας».

«Ας μη γελιόμαστε αν δεν πιάνονται οι στόχοι θα πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές. Να συζητήσουμε τον μηχανισμό αλλά με το ειδικό βάρος που έχει».