Υπέρ επί της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι, οι ΑΝΕΛ και η Ένωση Κεντρώων και καταψήφισαν το ΚΚΕ και η Χ.Α.
 
Ωστόσο, το ΚΚΕ υπερψήφισε την τροπολογία για το Κερατσίνι και τα άρθρα για το Λιμενικό Σώμα, πλην αυτού για την συμμετοχή του Λιμενικού στην FRONTEX.
 
Σημειώνεται πως ύστερα από αίτημα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης υπήρξε ονομαστική ψηφοφορία στο άρθρο 10α, για τις εργασιακές σχέσεις.
 
Οι απόντες ήταν 52, μεταξύ των οποίων ο Αλ.Τσίπρας, ο υπουργός Επικρατείας Ν.Παππάς, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ.Μιχελογιαννάκης, ο αρχηγός της ΝΔ Κυρ. Μητσοτάκης, οι Αδ.Γεωργιάδης και Κ.Χατζηδάκης.

«Nομική υπερβολή» η επιστολή της Cosco

«Το περιεχόμενο, η ατζέντα, οι προοπτικές, οι δυνατότητες, το επίπεδο στρατηγικής κατεύθυνσης, θα αποτυπωθεί από το αυριανό ταξίδι του πρωθυπουργού» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, κλείνοντας τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ.
 
Ο Θοδωρής Δρίτσας, υπογράμμισε επίσης πως «η αξιοπιστία της χώρας υπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο από την κυβέρνηση» καθώς -όπως είπε- έχει σχεδιασμούς προοπτικής και όχι σχεδιασμούς κατανάλωσης». Επανερχόμενος δε στο ζήτημα της επιστολής της COSCO, έκανε λόγο για «νομική υπερβολή».
 
Τέλος, άσκησε κριτική στη Δημοκρατική Συμπαράταξη να καταθέτει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για το άρθρο που αφορά στις εργασιακές σχέσεις, που, όπως ανέφερε ο υπουργός, αποτυπώνει πολύμηνη προσπάθεια των εργαζομένων και της κυβέρνησης να κατοχυρωθούν τα δικαιώματα. «Καταψηφίστε, αντί να βάλετε πλάτη, ώστε οι εργασιακές σχέσεις να είναι ασφαλείς και σταθερές», είπε.

Αποδεκτές οι βελτιώσεις Δρίτσα από την Cosco 

Νωρίτερα, πληροφορίες έλεγαν πως ουδέποτε τέθηκε θέμα εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων, αλλά ούτε αλλαγής αναφορικά με την ισχύ του Γενικού Κανονισμού Εργασίας, που θα μπορεί να αλλάζει με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και έπειτα από διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των συνδικάτων.

 
Η κινεζική πλευρά αυτό που φέρεται να επιθυμούσε να έχει προστεθεί στο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης είναι η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών σχετικά με τις εκτελέσεις έργων, αλλά και στον τρόπο επίλυσης των διαφορών που μπορεί να προκύψουν από τη σύμβαση παραχώρησης.
 
Σύμφωνα πάντως με τις βελτιώσεις στις οποίες προχώρησε το μεσημέρι ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, στο άρθρο 9 στην παράγραφο 1 όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς δύναται να προκηρύσσει διαγωνισμούς και να αναθέτει συμβάσεις έργων ως ιδιωτικές, προστίθεται η φράση «χωρίς να υποχρεούται προς τούτο να ακολουθήσει τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων».
 
Επίσης, στο ίδιο άρθρο στην παράγραφο 3 σχετικά με τις οριστικές μελέτες και τα έργα που αναλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και απαιτείται σχετική έγκριση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής «η εν λόγω έγκριση θα πρέπει να χορηγείται 90 ημέρες από την υποβολή της οριστικής μελέτης συνοδευόμενης από πλήρη φάκελο δικαιολογητικών τεκμηρίωσης».
 
Εξάλλου, νομοτεχνικές βελτιώσεις έγιναν στο άρθρο 6 και στην επίλυση διαφορών, όπου οποιαδήποτε διαφορά προκύπτει από τη σύμβαση παραχώρησης θα επιλύεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων.
 
Νομοτεχνικές βελτιώσεις περιλαμβάνονται και στο άρθρο 12, όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς μπορεί ανά πάσα στιγμή να υιοθετεί, να τροποποιεί και να εφαρμόζει δεσμευτικούς εταιρικούς κανόνες και κανονισμούς που θα ισχύουν για τον ίδιο στο βαθμό που αυτό είναι ειδικότερα αναγκαίο από τη σύμβαση παραχώρησης ή και να επιτρέπεται από την εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία για ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις εσωτερικές πτυχές της οργάνωσης της δομής των υπηρεσιών και των λειτουργιών της.
 
Στο άρθρο 19, επίσης, στην παράγραφο 2, αναφορικά με την παραχώρηση της περιοχής των λιπασμάτων της Δραπετσώνας, «η χρήση της έκτασης ασκείται αποκλειστικά και μόνο από τον δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας χωρίς δικαίωμα παραχώρησης χρήσης σε τρίτο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Ο δήμος δεν οφείλει αντάλλαγμα για την άσκηση της χρήσης».
 
Επίσης, οι νομοτεχνικές βελτιώσεις για τα άρθρα 14-15-19 δεν αφορούν θέματα της σύμβασης παραχώρησης.
 
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας επισήμαναν ότι η σύμβαση παραχώρησης προωθήθηκε στη Βουλή όπως ακριβώς είχε συμφωνηθεί με την κινεζική πλευρά και ορισμένες παρεμβάσεις έγιναν εν συνέχεια από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση της σύμβασης με το ελληνικό δίκαιο.

«Δεν υπήρχε κανένας λόγος για να δημιουργηθεί αυτή η αντίδραση και η αναταραχή»

«Εξαντλήσαμε την προσπάθεια και όλη την καλή πίστη για την άρση κάθε επιφύλαξης για να μη μείνει η παραμικρή υποψία, ότι η κυβέρνηση δεν είναι συνεπής με τις συμφωνίες που κάνει», σημείωσε ο κ. Δρίτσας αναφερόμενος στις νομοτεχνικές βελτιώσεις τις οποίες κατέθεσε μετά την επανάληψη της συνεδρίασης.

 
«Γεννήθηκε μείζον θέμα χωρίς λόγο», είπε, προσθέτωντας ότι δεν υπήρχε λόγος για όλη αυτή την αναταραχή, ενώ επανέλαβε ότι οι αλλαγές που έγιναν δεν αποτελούν σε οποιαδήποτε περίπτωση παραβίαση των συμφωνημένων.
 
«Θέλω να πιστεύω ότι ο παραχωρησιούχος έχει αποδεχτεί νομικές συμβουλές “υπερβολικής κάλυψης”», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δρίτσας, ενώ κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι έσπευσε να αξιοποιήσει το θέμα που δημιουργήθηκε για να αναδείξει τη δήθεν αναξιοπιστία της κυβέρνησης
 
Στη συνέχεια επανέλαβε ότι επρόκειτο για παρεμβάσεις οι οποίες συνέτειναν στην καλή νομοθέτηση και εξυπηρετούν και τις δυο πλευρές και αποφεύγονται μελλοντικές τριβές που θα μπορούσαν όπως είπε να εμποδίσουν την αναπτυξιακή προοπτική.
 
«Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις μπορούν πραγματικά να βελτιωθούν, να δοκιμαστούν και στην πράξη και να αξιολογηθούν», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
 
Ο κ. Δρίτσας αναφέρθηκε στις διαφοροποιήσεις που έχει η σημερινή συμφωνία από τη σύμβαση που είχε διαμορφωθεί κατά το παρελθόν από την κυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων την εξαίρεση αρχαιολογικών χώρων και ακινήτων που βρίσκονται μέσα στη λιμενική ζώνη, και στην παραχώρηση της ακτογραμμής των “Λιπασμάτων” στον Δήμο Δραπετσώνας «μετά από αγώνες 20 ετών», όπως ανέφερε.
 
Επιπλέον, σημείωσε ότι την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων δημοσίου συμφέροντος τις οποίες ασκούσε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς στη Δημοσία Αρχή Λιμένων, «απόφαση η οποία απετέλεσε την αιτία να μας ασκηθεί κριτική ότι είμαστε κρατιστές», όπως χαρακτηριστικά είπε.
 
Σχετικά με τις μετατάξεις, που το νομοσχέδιο καθιστά δικαιούχους όσους εργάζονται αυτή τη στιγμή στον ΟΛΠ, είπε ότι αν μεταχθούν δεν διατηρούν την προσωπική διαφορά, αλλά θα ενταχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο
 
«Με τη σύμβαση αυτή γίνεται μια τομή, πρόκειται για σημαντική μετάβαση και λάβαμε πρόνοιες ικανές να εξασφαλίσουν την παραγωγική πορεία με κοινωνική ασφάλεια και κοινωνική βεβαιότητα» κατέληξε ο υπουργός Ναυτιλίας.
 «Αγυρτεία και αθλιότητα» τα δημοσιεύματα που αναφέρονται σε «άδειασμα» 
 
«Αγυρτεία και αθλιότητα» χαρακτήρισε νωρίτερα ο υπουργός, δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται, όπως είπε, σε «άδειασμα Δρίτσα από το Μέγαρο Μαξίμου», και επανέλαβε ότι είναι συνήθης η επεξεργασία των νομοθετημάτων από την γραμματεία της κυβέρνησης.
 
Ο κ. Δρίτσας, κάλεσε τους βουλευτές όλων των κομμάτων να «αντισταθούν» όπως είπε, και να μην αφήσουν το μιντιακό σύστημα ή όποιον άλλον να καθορίσουν τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα και «να οδηγήσουν τη χώρα σε ένα κλίμα απογοήτευσης και τους πολίτες στην ανάπτυξη των πιο αντιδραστικών κατευθύνσεων. Η Ευρώπη προχωρεί σε μια τέτοια κατεύθυνση και η Ελλάδα δοκιμάζεται» συμπλήρωσε.
 

Αναλυτικά οι νομοθετικές βελτιώσεις


Ευθύνες στη ΓΓ της κυβέρνησης και στο ΤΑΙΠΕΔ


Υπογράμμισε ότι για λόγους ορθής νομοθέτησης έγιναν οι αλλαγές επιρρίπτοντας την ευθύνη στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και στο ΤΑΙΠΕΔ.
 
«Όταν η κυβέρνηση ασχολήθηκε με την τελική διαμόρφωση του κειμένου του κυρωτικού νόμου δεν άλλαξε τίποτα. Αυτό το κείμενο χρησιμοποίησε. Όμως, όχι το υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, με κριτήριο ορθής νομοθέτησης, προέβη σε σειρά από αλλαγές που δεν έχουν σχέση με παραβίαση συμφωνηθέντων, με ανατροπή δεδομένων», τόνισε ο ίδιος.
 
Ο υπουργός Ναυτιλίας συνέχισε λέγοντας ότι οι αλλαγές κατά την κρίση της κυβέρνησης δεν έγιναν για να ανατρέψουν συμφωνημένα, να ανατρέψουν συμφωνία ούτε τίποτα. Παρόλα αυτά οι αλλαγές διαβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει την διαρκή επικοινωνία με τους διαγωνιζομένους και τον παραχωρησιούχο. Δεν έγιναν για να αιφνιδιάσουν κανένα».
 

«Ορθή νομοθέτηση»
 

«Οι αλλαγές έγιναν για λόγους ορθής νομοθέτησης. Σας καλώ να σταματήσετε την σπέκουλα. Νομικοί είστε, μπορεί να δείτε αν ισχύει αυτό ή αν έγιναν αλλαγές στην ουσία», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας και ζήτησε από τα κόμματα «να μην καλούν την κυβέρνηση με τερτίπια τέτοιου είδους να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας. Ζήτημα ορθής νομοθέτησης είναι και αν υπάρχουν παρερμηνείες να διευθετηθούν».

Σημειώνεται ότι η εμπλοκή με την Cosco σημειώθηκε μόλις 48 ώρες πριν το ταξίδι του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στο Πεκίνο.

Παρέμβαση Λοβέρδου

Η Δημοκρατική Συμπαράσταση δια του κοινοβουλευτικού της εκπροσώπου Ανδρέα Λοβέρδου αξίωσε να μην ξεκινήσει η συνεδρίαση αν πρώτα ο υπουργός δεν προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές.

«Δεν μπορεί η εθνική αντιπροσωπεία να περιπαίζεται. Αυτός που άλλαξε την συμφωνία εμπαίζει το Σώμα. Εμείς χθες ψηφίσαμε θετικά αλλά ο υπουργός μας κορόιψε. Και δεν έχουμε καταλάβει ποιος έκανε αυτό το ατόπημα. Πορτοφολάς το έκανε» είπε ο Α. Λοβέρδος και επικαλούμενος τα όσα είπε χθες ο Θοδωρής Δρίτσας περί ταύτισής του με τον Δράκο του Κούνδουρου, ανέφερε ότι ο «Δράκος ήταν κινηματογραφικό δράμα, ενώ εδώ πρόκειται για κωμωδία».

Στο ίδιο πνεύμα ήταν και οι τοποθετήσεις της Όλγας Κεφαλογιάννη (ΝΔ) και του Σπύρου Δανέλλη (Ποτάμι). Η πρώτη κάλεσε τον υπουργό να απαντήσει αν ήταν ενήμερος ο Αλέξης Τσίπρας για τη μεθόδευση του υπουργού του και  έκανε λόγο για διασυρμό της χώρας. Ο Σπ. Δανέλλης έκανε για κλονισμό της αξιοπιστίας της Ελλάδας και απειλή ναυαγίου της επένδυσης.

Η επιστολή της Cosco

Την Τετάρτη, με επιστολή της προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η Cosco σημείωνε μεταξύ άλλων πως «το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό, αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ Α.Ε.».

Η Cosco ζητά «την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιονδήποτε τρόπο» και καλεί τους βουλευτές να φροντίσουν «ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να τηρήσει απαρέγκλιτα τα όσα μεταξύ μας έχει συμφωνήσει».

Η σύμβαση συζητήθηκε την στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και το Ποτάμι να δηλώνουν ότι θα την υπερψηφίσουν. Από την πλευρά τους, η Νέα Δημοκρατία και η Ένωση Κεντρώων δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται για την Ολομέλεια. Κατά τάχθηκαν το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή.


«H επιστολή θα ληφθεί υπ' όψιν»

«Παράθυρο» για αλλαγές στο νομοσχέδιο είχε αφήσει από χθες ο υπουργός Ναυτιλίας.

«Καταρχήν ψυχραιμία. Δεν μπορεί με μία επιστολή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθενται ερωτήματα αν απειλείται το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα και αν θα συνεχίσουμε αύριο τη διαδικασία», ανέφερε ο κ. Δρίτσας.

Ο υπουργός τόνισε ότι «οι σχέσεις μας με την Κίνα είναι σταθερές και με αναπτυξιακή προοπτική και όλη η κυβέρνηση, όλα τα μέλη της μηδενός εξαιρουμένου, υπηρετεί αυτό τον σχεδιασμό».

Αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για αλλαγές ο Θ. Δρίτσας είπε: «Η επιστολή θα ληφθεί και αυτή υπ' όψιν. Η κυβέρνηση θα δει τις αντιρρήσεις και θα προβληματιστεί για πιθανές βελτιώσεις».