Η Alma Lily Rainer μέσω της τέχνης της επιδιώκει να φέρει στο δημόσιο διάλογο το ζήτημα της κουλτούρας του βιασμού. Η τελευταία της έκθεση, με τον τίτλο «Τι έχωσε ο πατέρας μου στον κόλπο μου» ξεκίνησε στις 2 Φεβρουαρίου στην γκαλερί Artwall στην Πράγα και ολοκληρώθηκε στις 25 Απριλίου. Η έκθεση συνοδευόταν από μία σειρά συζητήσεων που εξέτασαν ζητήματα σεξουαλικής βίας από διαφορετικές οπτικές γωνίες, από το προσωπικό βίωμα μέχρι και την οπτική των ιδρυμάτων.

Η Alma έφτιαξε με πορσελάνη τα αντικείμενα με τα οποία την κακοποιούσε σεξουαλικά ο πατέρας της. Παιδικά παιχνίδια και πράγματα καθημερινής χρήσης που μετατράπηκαν σε όπλα. 

Η γκαλερί Artwall βρίσκεται σε δημόσιο χώρο και τα εκθέματα μπορεί να τα δει και ο περαστικός ή οι επιβάτες του τραμ.  Η καλλιτέχνης, Alma Lily Rainer, που βίωσε τη σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της, επέλεξε συνειδητά αυτό το χώρο γιατί πιστεύει ότι «πρόκειται για ένα κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα, στο οποίο συνένοχη είναι όλη η κοινωνία, γιατί η σεξουαλική βία δεν αφορά ποτέ το σεξ, αλλά αφορά την εξουσία και την ανισότητα στην κοινωνία». Από την άλλη, εξηγεί μέσω της δικής της εμπειρίας, ότι τα ιδρύματα που θα έπρεπε να παρέχουν υποστήριξη, τελικά «νοιάζονται μόνο για τη διατήρηση του status quo τους».

Η Alma Lily Rainer ως παιδί δεν καταλάβαινε ότι βιώνει κάτι που είναι κακοποίηση, κάτι που δεν θα έπρεπε να της συμβαίνει. Νόμιζε ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος ζωής ούτε άλλη πραγματικότητα. Συνειδητοποίησε ότι ήταν κακοποίηση όταν μπήκε στην εφηβεία και στην ενηλικίωσή της.

«Εμένα με έσωσε ένα βιβλίο γραμμένο από μία επιζούσα που περιέγραφε την ιστορία της. Αυτό που θέλω πιο πολύ είναι οι άνθρωποι να μοιράζονται τις ιστορίες τους μέσα από ένα κοινωνικό πρίσμα. Το να μοιράζεσαι είναι κάτι που δε συμβαίνει συχνά στην τσέχικη κουλτούρα» είναι μερικά από τα λόγια της Alma.

Στη συνέντευξη που δίνει η καλλιτέχνης (για τους ελληνικούς υπότιτλους πατήστε στο εικονίδιο «Ρυθμίσεις» στο YouTube), εξηγεί -μεταξύ άλλων- τη διαφορά ανάμεσα στην έννοια του «θύματος» και του/ης «επιζώντος/ούσας», αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο φεμινισμός μπορεί να λειτουργήσει θεραπευτικά.


 
To θέμα δημοσιεύτηκε αρχικά στο online περιοδικό Political Critique, με το οποίο συνεργάζεται το ThePressProject.  

Υποτιτλισμός στα ελληνικά: Κρίκη Νικολέτα