«Όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι έμποροι θέλουν να προωθήσουν αυτά τα ίδια προϊόντα. Για αυτό τον λόγο, το Google Search εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η Google.

Σύμφωνα με τη θέση της εταιρείας, τα υπάρχοντα αποτελέσματα αγορών που παρέχει είναι χρήσιμα και αποτελούν μια πολύ βελτιωμένη έκδοση των παλαιότερων διαφημίσεων που εμφανίζονταν μια δεκαετία νωρίτερα, όπου απαρτίζονταν μόνο από κείμενο. Όπως εκτιμά η Google, oι διαφημίσεις που περιέχουν εικόνες, αξιολογήσεις και τιμές ωφελούν τόσο την ίδια την εταιρεία όσο και τους διαφημιζόμενους και – πιο σημαντικό – τους χρήστες. Για τον λόγο αυτόν χιλιάδες Ευρωπαίοι έμποροι χρησιμοποιούν αυτές τις διαφημίσεις για να ανταγωνιστούν μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Amazon και το eBay.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι η Amazon αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Google, αφού με τα εργαλεία συγκρίσεων που διαθέτει, τις αξιολογήσεις, τους εκατομμύρια εμπόρους και την τεράστια ποικιλία προϊόντων, η εταιρεία έχει εξελιχθεί στον πρώτο προορισμό που απευθύνονται οι χρήστες. Αναφορικά με αυτό, η Google επισημαίνει ότι ανταγωνίζεται την Amazon καθώς και άλλες ιστοσελίδες αναζητήσεων για ηλεκτρονικές αγορές, προσφέροντας πιο χρήσιμες πληροφορίες για προϊόντα.

«Όταν χρησιμοποιείτε το Google Search για την αναζήτηση προϊόντων, προσπαθούμε να σας παρέχουμε αυτά που αναζητάτε. Η ικανότητά μας να τα καταφέρνουμε τόσο καλά, δεν ευνοεί εμάς ή οποιαδήποτε άλλη ιστοσελίδα ή πωλητή – είναι το αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς και της συνεχούς καινοτομίας, που βασίζεται στη πληροφόρηση από τον χρήστη.

Δεδομένων των στοιχείων και με σεβασμό στις θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διαφωνούμε με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν σήμερα. Θα εξετάσουμε λεπτομερώς την απόφασή της Επιτροπής καθώς σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε προσφυγή και ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε σαφείς τις θέσεις μας». Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε επιβάλει το πρόστιμο των 2,4 δισ. ευρώ στην Google, με το σκεπτικό ότι η εταιρεία καταχράται τη θέση της ως κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης και προωθεί περισσότερο τις υπηρεσίες της για την σύγκριση προσφοράς προϊόντων, σε σχέση με άλλες, μικρότερες εταιρείες.

Πρόστιμο 2,4 δισ. της Κομισιόν σε Google

Η Κομισιόν επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,42 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Google για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εταιρία έκανε κατάχρηση της θέσης που κατέχει στην αγορά μηχανών αναζήτησης, παρέχοντας παράνομο πλεονέκτημα σε άλλο προϊόν της Google, στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών. Εξετάζει το ενδεχόμενο έφεσης η Google.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν, η εταιρεία πρέπει πλέον να τερματίσει την καταχρηστική αυτή συμπεριφορά μέσα σε 90 μέρες. Αν δεν το πράξει, θα κληθεί να καταβάλει χρηματικές ποινές ύψους έως και 5% του μέσου ημερήσιου κύκλου εργασιών παγκοσμίως της Alphabet, της μητρικής εταιρείας της Google.

Η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτ Βεστάγκερ, έκανε λόγο για δίκαιη απόφαση, καθώς η εταιρία προσπάθησε να επιβληθεί των ανταγωνιστών της με μη θεμιτά μέσα και αυτό είχε αντίκτυπο και στις επιλογές των πελατών. Υποστήριξε πως η πρακτική της Google είναι ενάντια στους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ένωσης.


«Η Google έχει δημιουργήσει πολλά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αλλάξει καταλυτικά την καθημερινότητά μας. Αυτό είναι θετικό. Αλλά η στρατηγική της Google όσον αφορά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών δεν αποσκοπούσε απλώς σε προσέλκυση πελατών μέσω της βελτίωσης του προϊόντος της σε σχέση με εκείνο των ανταγωνιστών της. Η  Google προέβη σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα αναζήτησης, και υποβιβάζοντας εκείνες των ανταγωνιστών.

Η πρακτική της Google είναι παράνομη βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ. Αρνήθηκε την ευκαιρία σε άλλες εταιρείες να ανταγωνιστούν αξιοκρατικά και να καινοτομήσουν. Και, το πιο σημαντικό, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές τη δυνατότητα για πραγματική επιλογή υπηρεσιών και για πλήρη αξιοποίηση των οφελών της καινοτομίας».

Εξετάζουν το ενδεχόμενο έφεσης στη Google

Μετά το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί μέχρι σήμερα σε εταιρεία που κατηγορείται για χειραγώγηση της αγοράς, η Google εξέφρασε τη διαφωνία της και άφησε ανοικτό να ασκήσει έφεση στην απόφαση της Κομισιόν. «Με σεβασμό εκφράζουμε τη διαφωνία μας για την απόφαση που ανακοινώθηκε σήμερα. Θα εξετάσουμε την απόφαση της Επιτροπής λεπτομερώς και εξετάζουμε το ενδεχόμενο να ασκήσουμε έφεση», επεσήμανε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.