Σε υψηλούς τόνους συνεχίστηκε η συζήτηση επί του νομοσχεδίου για την τηλεοπτική διαφήμιση το βράδυ της Τρίτης στην βουλή, με τον αρμόδιο υπουργό να κάνει λόγο για ανήκουστες κατηγορίες περί Σοβιετίας, και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης να σχολιάζουν ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου πλήττει ευθέως την ελευθερία των συναλλαγών και το δίκαιο του ανταγωνισμού.

«Ακούμε εδώ ότι η κυβέρνηση θέλει να χειραγωγήσει τα Μέσα και θέλω να θέσω το ερώτημα: Το “Σκάι” σήμερα ποιος τον χειραγωγεί, ρε παιδιά, και την ημέρα που βγαίνει η χώρα στις αγορές, μιλάει για το επίδομα σφραγίδας; Μήπως τον χειραγωγεί αυτός που του παίρνει καμιά 30ριά τοις εκατό επιστροφές; Και φοβάται μήπως διά του νομοσχεδίου αυτού σταματήσει να του τα παίρνει, και ξεκινάει μια τέτοια τύπου πολεμική; Κάνω μια υπόθεση εργασίας. Πολύ φοβάμαι ότι δεν είναι εύκολα διαψεύσιμη. Διότι είναι τα κομμάτια του παζλ ανατριχιαστικώς ταιριαστά μεταξύ τους. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια», σημείωσε ο Νίκος Παππάς από το βήμα της βουλής απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, και πρόσθεσε: «ερχόμαστε εδώ, ξεκινάμε με τα λάβαρα της ακραίας αντισυνταγματικότητας και καταλήγουμε να συμφωνούμε ότι εδώ χρειάζεται πλατφόρμα». 


«Εμείς δεν θα αρχίσουμε να μιλάμε για success story»
 

Ο υπουργός απάντησε και στα επικριτικά σχόλια για την έξοδο στις αγορές. «Εμείς δεν θα αρχίσουμε να μιλάμε για success story και να κρύβουμε τα προβλήματα της πραγματικής οικονομίας κάτω από το χαλί. Και εδώ συνίσταται η διαφορά μεταξύ δεξιάς και αριστεράς. Δεν είναι η αγάπη μας η… κρυφή για τον τέως βασιλέα, ή η εμμονή μας να επαναλαμβάνουμε τη ρήση περί ανελεύθερης αριστεράς και τη ρήση ότι η αριστερά είναι ο εχθρός της ελευθερίας, μόνο η διαφορά μεταξύ αριστεράς και δεξιάς. Η αριστερά κοιτάει την πραγματική οικονομία. Δεν υποτάσσει την πραγματική οικονομία, την απασχόληση, την κοινωνική προστασία στο στόχο να βγούμε στις αγορές έστω και πέτσινα όπως έγινε το 2014», είπε ο Νίκος Παππάς και συνέχισε: «Εξέδωσε ένα ομόλογο ο κ. Σαμαράς, μετά από λίγο η τιμή αυτού του ομολόγου ανέβηκε, η οικονομία την περίοδο του κ. Σαμαρά έχασε 250.000 θέσεις εργασίας, όταν εκδώσαμε το ομόλογο ήμασταν στο 27,2% ανεργία και τώρα είμαστε στο 21,6%. Αυτή είναι η διαφορά, τώρα υπάρχει κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης, τώρα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση των ανθρώπων στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και βεβαίως βγαίνουμε και στις αγορές, αλλά δεν υποτάσσουμε όλους τους υπόλοιπους στόχους στην αποθέωση των αγορών, καθιστώντας και τις αγορές τον υπέρτατο κριτή της οικονομικής πολιτικής, διότι όλη η άλλη ατζέντα δεν είχε θέση στο μπλοκάκι του κ. Σαμαρά. Η διαχείριση μιας κάλπικης εξόδου στις αγορές ήταν, και το τι γινόταν στην κοινωνία ήταν κρυμμένο κάτω από το χαλί».
 
Παράλληλα, σχολίασε την κριτική στελεχών της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ένα μήνυμα προς την ηγεσία της ΝΔ: «Είναι ενοχλητικός ο τρόπος με τον οποίο ορισμένοι προχωρούν σε ένα ξέπλυμα του φασισμού. Το ανησυχητικό είναι ότι γίνεται συστηματικά αυτή η δουλειά. Και κάθε φορά που ανοίγουν το στόμα τους δεν παραλείπουν να πετάξουν και μια βολή είτε προς την κυβερνώσα παράταξη είτε προς το ΚΚΕ περί Σοβιετίας κ.λπ. Αυτό είναι το ανησυχητικό για τη δημοκρατία μας που είναι και εκτός της συμφωνίας κυρίων που μπορεί να κάνει τη δημοκρατία μας λειτουργική. Αυτή είναι η επισήμανση την οποία πρέπει η ηγεσία της ΝΔ να την λάβει σοβαρά υπόψη εκτός και αν έχει κάνει άλλες επιλογές».


«Στοχευμένη προσπάθεια να ελεγχθεί η ενημέρωση»
 

Είχε προηγηθεί ο Μάκης Βορίδης, ο οποίος επέμεινε ότι η κυβέρνηση φέρνει ένα σχέδιο νόμου που πλήττει ευθέως την ελευθερία των συναλλαγών και το δίκαιο του ανταγωνισμού. «Είναι αλήθεια ότι αυτό το θέμα το συνέδεσα με τη στοχευμένη προσπάθεια να ελεγχθεί η ενημέρωση και η πληροφόρηση, και το συνέδεσα με ένα γενικότερο σχέδιο που κατά την κρίση μου εφαρμόζει ο ΣΥΡΙΖΑ για να αποδυναμώσει τα θεσμικά αντίβαρα και να ενισχύσει την εκτελεστική εξουσία και την αυθαιρεσία της», είχε πει ο κ. Βορίδης και επέμεινε ότι «αυτές οι αντιλήψεις που εκφράζει ο ΣΥΡΙΖΑ όπως και άλλα κόμματα της αριστεράς είναι αντιλήψεις εχθρικές στην αξία της ελευθερίας». Ο κ. Βορίδης σχολίασε, επίσης, ότι η απάντηση σ' αυτή του την άποψη ήταν πως του έγινε υπόμνηση των νεανικών του χρόνων. «Αυτό είναι το γνωστό επιχείρημα του Κουτσόγιωργα, το “δεν δικαιούστε διά να ομιλείτε”! Το βρίσκω πολύ συνεπές από την πλευρά σας, διότι έχετε εγκολπωθεί και αυτή τη λογική και τον κοινωνικοπολιτικό συσχετισμό», είχε δηλώσει ο Μάκης Βορίδης.
 

«Στόχος της κυβέρνησης να εφαρμόσει ένα σχέδιο καθεστωτικού τύπου για την άλωση του κράτους»
 

Πριν από τον Μ. Βορίδη, η Άννα Ασημακοπούλου είχε δηλώσει ότι στόχος της κυβέρνηση ήταν και παραμένει να εφαρμόσει ένα σχέδιο καθεστωτικού τύπου για την άλωση του κράτους, απαξίωσης των θεσμών και ελέγχου των ΜΜΕ. Είπε δε ότι αυτό ακριβώς είναι το αντικείμενο με το οποίο είναι επιφορτισμένος ο ίδιος ο Ν. Παππάς και ότι προπαγανδιστικά ενεργεί. Επίσης, ανέφερε ότι «ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής αρνείται να αποδεχθεί πως η θέση της ΝΔ είναι η πλήρης αξιοποίηση του φάσματος και την κατηγορεί ψευδώς πως ήθελε απεριόριστο αριθμό καναλιών, την ίδια ώρα που φέρνει ένα νομοσχέδιο που παραβιάζει το Σύνταγμα και το Κοινοτικό Δίκαιο, με ένα και μόνο στόχο: να ελέγξει τη διαφημιστική πίτα, δηλαδή την ενημέρωση».
 
Στην επιτροπή που συζητά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής κατέθεσαν τις απόψεις τους οι φορείς. Από την ακρόαση προέκυψε η παραδοχή ότι υπάρχει ζήτημα διαφάνειας στην κατανομή της τηλεοπτικής διαφήμισης και όπως ανέφεραν κάποιοι, πρέπει να υπάρξει πλατφόρμα, αλλά αυτή να τη λειτουργούν οι ίδιοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί. Η ΝΔ ζήτησε η συμμετοχή στην πλατφόρμα να μην είναι υποχρεωτική.


«Ο νόμος είναι αντίθετος με το κοινοτικό πλαίσιο»
 

Μεταξύ των φορέων που είχαν κληθεί σε ακρόαση, ο Παναγιώτης Κυριακόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), δήλωσε αντίθετος με την πλατφόρμα για το διαφημιστικό χρόνο και κατήγγειλε ότι καταστρατηγείται η συνταγματική αρχή της ελευθερίας των συναλλαγών και ότι το νομοσχέδιο είναι αντίθετο στο Κοινοτικό Δίκαιο για την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών. Είπε επίσης ότι το νομοσχέδιο αγνοεί την ιδιαιτερότητα του διαθέσιμου τηλεοπτικού χρόνου, αγνοεί τα ποιοτικά στοιχεία της πώλησης διαφημιστικού χρόνου, επισημαίνοντας ότι ο διαφημιστικός χρόνος έχει άλλη αξία για κάθε διαφημιζόμενο. «Ο νόμος είναι αντισυνταγματικός, είναι αντίθετος με το κοινοτικό πλαίσιο και το οποιοδήποτε θέμα δημόσιου συμφέροντος, μπορεί να διασφαλιστεί με ηπιότερο τρόπο», ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΙΤΗΣΕΕ, ο οποίος πρότεινε να μπορεί ο κάθε σταθμός να πουλά ελεύθερα μέσα από μία δική του πλατφόρμα, όπως οι αεροπορικές εταιρείες, και η ανάθεση του σχεδιασμού και ανάπτυξης της πλατφόρμας να γίνει από την αγορά.


«Το νομοσχέδιο προσδίδει διαφάνεια στη διάθεση του διαφημιστικού χρόνου»
 

Την ίδια στιγμή ο Γιώργος Σκεπετζάκης, πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικής Ιδιωτικής Τηλεόρασης Αττικής, περιέγραψε με τα μελανότερα χρώματα την εργασιακή κατάσταση στα ΜΜΕ. «Το νομοσχέδιο είναι θετικό, γιατί προσδίδει διαφάνεια στη διάθεση του διαφημιστικού χρόνου», είπε ο Σ. Σκεπετζάκης και κατήγγειλε ότι η εργοδοσία χρησιμοποιεί το θέμα των διαφημιστικών εσόδων για περικοπές μισθών ή προσωπικού. «Στον τηλεοπτικό σταθμό “STAR” αυτή τη στιγμή υπάρχει μια εθελούσια έξοδος του προσωπικού, η οποία αγγίζει τα 30 με 40 άτομα. Χθες μας καλέσανε από τη διεύθυνση ανθρωπίνων πόρων και μας είπαν ότι ένα ολόκληρο τμήμα ξηλώνεται, φεύγουν, τα εξωτερικά συνεργεία του τηλεοπτικού σταθμού, οι οποίοι θα αντικατασταθούν με αμφιβόλου ποιότητας εξωτερικούς συνεργάτες, κατ' όπως λέει η εργοδοσία outsource», είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών και πρόσθεσε πως αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί στα κανάλια, «που απειλούν με λουκέτα, αλλαγές εργασιακών σχέσεων και απολύσεις».
 
«Αναμφισβήτητα η διαφημιστική αγορά στη χώρα μας έχει πολλές στρεβλώσεις, κάποιες οφείλονται στη νομοθεσία, κάποιες άλλες οφείλονται στην ανοχή της πολιτείας και οι περισσότερες ίσως οφείλονται στις πρακτικές που έχουν ακολουθήσει, κυρίως, οι διαφημιστικές εταιρείες και τα ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η ανάγκη αντιμετώπισης των στρεβλώσεων αυτών είναι αναμφισβήτητη», είπε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ Ροδόλφος Μορώνης, ο οποίος όμως σε ερώτηση πώς θα ασκήσει το ρόλο του ρυθμιστή το ΕΣΡ, είπε ευθέως: «Δεν είμαι σε θέση να απαντήσω πώς θα κάνει τον έλεγχο το ΕΣΡ γιατί δεν υπάρχει η πλατφόρμα και ο Κώδικας Διαχείρισης Συστήματος». Ο Ρ. Μορώνης ρωτήθηκε και για την πορεία αδειοδότησης των καναλιών. «Θέλω να ελπίζω ότι κάποια εμπόδια και κάποια προβλήματα που αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης θα ξεπεραστούν σίγουρα και σύντομα, και ότι η συνεργασία με το υπουργείο θα συνεχίσει με ταχείς ρυθμούς, όπως τις τελευταίες λίγες εβδομάδες. Μετά από αυτό, ίσως, θα μπορούσα να απαντήσω δίνοντας κάποιο χρονοδιάγραμμα για το πότε μπορεί να φτάσουμε στις αδειοδοτήσεις», ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ.
 
Ο Μανώλης Παπαπολύζος, πρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης – Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΔΕ), αναφέρθηκε στην πλατφόρμα λέγοντας πως με τις προωθούμενες ρυθμίσεις καταργείται ένας ολόκληρος κλάδος που από καταβολής διαφήμισης στον κόσμο κάνει αυτή τη δουλειά, δηλαδή της διαμεσολάβησης, της δημιουργίας δικτύων πωλήσεων για τα μέσα και την εκπροσώπησή τους στους πελάτες των εταιρειών τους. Είπε ακόμη ότι με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση υπερβαίνει κάθε όριο παρεμβατικής πολιτικής σε κλάδους οικονομίας. «Είναι η πρώτη φορά, όχι μόνο πανευρωπαϊκά, αλλά και παγκόσμια όπου δημιουργείται οιωνεί κρατικό μονοπώλιο με δημοπράτηση σαν η διαφήμιση να ήταν δημόσιο αγαθό, ένα utility, όπως το νερό και ενέργεια», είπε ο Μ. Παπαπολύζος. Ο Γρ. Αντωνιάδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφημιζόμενων Ελλάδας, είπε ότι το νομοσχέδιο στοχεύει στη διαφάνεια, αλλά δεν είναι λειτουργικό.