Μεταξύ των προσώπων που είναι αντιμέτωπα με την κακουργηματικού βαθμού κατηγορία είναι τρεις Ευρωπαίοι τεχνοκράτες οι οποίοι συμμετείχαν στο Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων του Ταμείου, της επίμαχης περιόδου, με συμβουλευτικό αντικείμενο εργασίας. 

Σύμφωνα με το εισαγγελικό πόρισμα η ζημία του Δημοσίου από τη διαδικασία της πώλησης των 28 ακινήτων εκτιμάται στα τουλάχιστον 575 εκατ. ευρώ. Για την υπόθεση, αρχικώς, είχε εκδοθεί παραπεμπτικό βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών,  το οποίο όμως αναιρέθηκε από τον Αρειο Πάγο, λίγες ώρες αφού οι εκπρόσωποι των δανειστών είχαν εκφράσει τη δυσαρέσκεια τους για τη δίωξη των συμβούλων και η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί να «λύσει» την εκκρεμότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της παρέμβασης που είχε επιχειρηθεί το καλοκαίρι είναι η δήλωση του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόβσκις, που είχε διαμηνύσει πως η παύση της ποινικής δίωξης των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ είναι προϋπόθεση για την έγκαιρη εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα.

Η υπόθεση, μετά την αναίρεση, είχε επιστρέψει στο συμβούλιο Εφετών, με τον εισαγγελέα, κ. Ανδρέα Καραφλό, να υποβάλει πλέον νέο αίτημα για παραπομπή σε δίκη.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει του καταστατικού του ΤΑΙΠΕΔ και της νομικής ασυλίας που έχει νομοθετηθεί για τα μέλη του από το 2011, η τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί να διωχθεί για το συγκεκριμένο ζήτημα

H υπόθεση των 28 ακινήτων

Όπως έχει αναλυθεί και σε προηγούμενα άρθρα του TPP, τα 28 ακίνητα του Δημοσίου χωρίστηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ σε δύο ομάδες των 14 και μεταβιβάστηκαν με τη μέθοδο της πώλησης και λειτουργικής επαναμίσθωσης (sale and lease back). Ως νέοι ιδιοκτήτες των ακινήτων επιλέχθηκαν η Εθνική Πανγαία, τότε θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας και η Eurobank Properties, θυγατρική της Eurobank, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει ότι από το ΤΑΙΠΕΔ προσλήφθηκαν ως σύμβουλοι της ιδιωτικοποίησης δύο άλλες θυγατρικές των δύο τραπεζών, η NBG Securities SA και η Eurobank Equities Investment Firm.

Η σύμβαση κατατέθηκε έπειτα στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο με την απόφαση 275-2013 του Ζ’ Κλιμακίου του αποφάσισε ότι δεν μπορεί να εγκρίνει τις συμβάσεις, αφού αφενός «δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένες, ως προς το αν η ελεγχόμενη συναλλαγή είναι επωφελής και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο», αφετέρου έθεσε ζήτημα αδιαφάνειας, καθώς «σε όλα τα στάδια της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας μετείχαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ οι εταιρείες NBG Securities SA και Eurobank Equities Investment Firm A.E., θυγατρικές και απολύτως ελεγχόμενες από τους ομίλους της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Eurobank Ergasias αντίστοιχα, οι οποίες όφειλαν να απέχουν από τη διαδικασία καθόσον τελούσαν σε ιδιαίτερες σχέσεις με εταιρείες που μετείχαν ως διαγωνιζόμενοι».

Την απόφαση όμως του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναίρεσε  το… Ελεγκτικό Συνέδριο μετά από αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ. Στη νέα απόφαση (1204/2014) το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφασίζει ότι είναι αναρμόδιο να εξετάσει τα οικονομικά ωφέλη της συναλλαγής, που «άπτονται οικονομικών ζητημάτων που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και αμιγώς τεχνικές κρίσεις, οι οποίες δε μπορούν να ελεγχθούν στην ουσία τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο». Προσθέτει ότι «σε κάθε δε περίπτωση, η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων είναι σαφώς και επαρκώς αιτιολογημένη σε σχέση με τον επωφελή και συμφέροντα χαρακτήρα της ελεγχόμενης συναλλαγής»,