Πανευρωπαϊκή συγκριτική έρευνα της IGLYO – Πανευρωπαϊκή Οργάνωση ΛΟΑΤΚΙ Νέων και Μαθητών (International Lesbian, Gay, Bisexual, Queer & Transgender Youth and Student Oganization), φέρνει την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις σχολικής συμπερίληψης για ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα.  Η Ελλάδα σκοράρει μόλις 5 βαθμούς ευρισκόμενη στις «κόκκινες» χώρες, μεταξύ των οποίων η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Ρωσία.


 

Ως κριτήρια για την έρευνα τέθηκαν η ύπαρξη νομικού πλαισίου κατά των διακρίσεων εφαρμοζόμενου στην εκπαίδευση, γενικότερα η ύπαρξη τέτοιων πολιτικών και στρατηγικών, αλλά και πιο συγκεκριμένα η ύπαρξη ενός συμπεριληπτικού εθνικού προγράμματος σπουδών. Ακόμα λήφθηκε υπόψη η υποχρεωτική μετεκπαίδευση εκπαιδευτικών ως προς ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα, η αναγνώριση φύλου από τις εκπαιδευτικές δομές, η λειτουργία συστήματος συλλογής δεδομένων ως προς το σχολικό εκφοβισμό (bullying) και συστήματος παροχής πληροφοριών και κατευθυντήριων γραμμών. Τέλος κριτήριο υπήρξε η συνεργασία της κυβέρνησης με τις σχετικές ΜΚΟ και η διεθνής δέσμευση της χώρας. Η Ελλάδα μόνο ως προς το τελευταίο αυτό στοιχείο κερδίζει πόντους, λόγω της συμμετοχής της ως μέλος στο European Governmental LGBTI Focal Points Network. Τις υψηλότερες θέσεις καταλαμβάνουν η Μάλτα, η Σουηδία και η Νορβηγία με 90, 88 και 84 βαθμούς αντίστοιχα.


«8 στα 10 περιστατικά bullying που καταγράφονται στα σχολεία δεν είναι εκφοβισμός γενικώς κι αορίστως»

 
Όπως είχε επισημάνει μιλώντας στο ThePressProject, η υπεύθυνη έργου της γραμμής 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ, τη μοναδική γραμμή τηλεφωνικής στήριξης για ΛΟΑΤΚΙ, τους γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς τους στην Ελλάδα, Κλεοπάτρα Οικονομίδου, 9,8% από τα τηλεφωνήματα που δέχεται η γραμμή είναι ανήλικα παιδιά. «Έχει τύχει να μας καλούν ακόμα και μέσα από το σχολείο, την ώρα του διαλείμματος, γιατί αντιμετώπισαν bullying εκείνη την ώρα. Συνήθως, 8 στα 10 περιστατικά bullying που καταγράφονται στα σχολεία δεν είναι εκφοβισμός γενικώς κι αορίστως, αλλά έχει να κάνει με διακρίσεις λόγω φύλου. Το οποίο, βέβαια, δεν το κατονομάζουμε -λέμε bullying γενικά.»
 
Σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει και η ενημέρωση των εκπαιδευτικών στο ζήτημα. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι πραγματοποιήθηκε, εν μέσω αντιδράσεων, η ενημερωτική θεματική εβδομάδα με τρεις πυλώνες: τη διατροφή, τους εθισμούς-εξαρτήσεις και την έμφυλη ταυτότητα, ωστόσο πολλοί εκπαιδευτικοί δήλωναν ανενημέρωτοι ως προς τον τελευταίο άξονα. «Εμείς οι εκπαιδευτικοί δηλώσαμε πλήρως ενημερωμένοι για τις εξαρτήσεις, πλήρως ενημερωμένοι για τη διατροφή και εντελώς ανενημέρωτοι για τον άξονα του φύλου. Εγώ ως εκπαιδευτικός αισθάνομαι ντροπή. Εμάς, το πρώτο μας μέλημα, είναι να μαθαίνουμε στα παιδιά πώς να μαθαίνουν -οι στόχοι της εκπαίδευσης είναι η κοινωνικοποίηση και οι μεταγνωστικές δεξιότητες. Είναι απαράδεκτο να μην ξέρουμε τίποτα στον άξονα του φύλου και να μην ξέρουμε πώς να μάθουμε. Είναι και θέμα ευθυνοφοβίας των εκπαιδευτικών για τέτοια ζητήματα, αλλά κι οι ανησυχίες είναι βάσιμες, γιατί έχεις μια εκκλησία που κινητοποιεί ακραίους γονείς ή τη Χρυσή Αυγή από πίσω» είχε σημειώσει ο Πέτρος Σαπουντζάκης, δάσκαλος, γκέι ακτιβιστής και μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου, μιλώντας στο TPP.  

*Διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ: «Θα κάνουμε ένα θεατρικό και ένα αγόρι θα ντυθεί πριγκίπισσα του χιονιού. Πανικός»