Δημοσιεύτηκε στο Netzpolitik.org


Το club κρίνει ότι το συγκεκριμένο πακέτο της Vodafone εναντιώνεται στην ουδετερότητα του διαδικτύου και ότι θα αλλάξει ριζικά την πρόσβαση σε διαδικτυακό περιεχόμενο και το ίδιο το διαδίκτυο και γι’ αυτό το λόγο πρέπει να απορριφθεί από την αρχή.

Πακέτα σαν κι αυτό παρέχουν στον πελάτη πρόσβαση σε συγκεκριμένες υπηρεσίες συνεργαζόμενων παρόχων χωρίς να μειώνεται ο όγκος των διαθέσιμων δεδομένων στο πακέτο (zero-rating), που στη Γερμανία είναι σχετικά χαμηλός. Αν και αρχικά φαίνεται μια δελεαστική προσφορά, το πακέτο προσβάλλει την ουδετερότητα του διαδικτύου, περιορίζει την ελευθερία επιλογής του χρήστη στο διαδίκτυο και οδηγεί σε ακριβότερες τιμές. Ενώσεις προστασίας καταναλωτών είχαν ήδη προειδοποιήσει σχετικά με το πακέτο «StreamOn» από την Telekom Deutschland.
 

To zero-rating διαμελίζει το διαδίκτυο


H Vodafone χωρίζει το διαδίκτυο σε τέσσερεις κατηγορίες: chat, κοινωνικά δίκτυα, μουσική και βίντεο. Οι πελάτες με συγκεκριμένα πακέτα μπορούν να διαλέξουν ένα λεγόμενο  «Pass» που δίνει δωρεάν πρόσβαση σε μία από αυτές τις τέσσερις κατηγορίες, ενώ η πρόσβαση στις υπόλοιπες θα πρέπει να αγοραστεί επιπλέον. Οι πάροχοι που επιθυμούν τα περιεχόμενά τους να περιληφθούν σε αυτά τα πακέτα θα πρέπει να εκπληρώσουν μια σειρά από όρους που θέτει η εταιρεία παροχής πρόσβασης. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό ποιους όρους θέτει η Vodafone, γιατί οι συνεργαζόμενες εταιρείες υποχρεώνονται να υπογράψουν, εκτός από μια συμφωνία με τους όρους συνεργασίας με την εταιρεία, και μια συμφωνία εμπιστευτικότητας.

Το πρόβλημα με τις προσφορές zero-rating είναι όμως πιο βασικό: πάροχοι που έχουν την οικονομική δυνατότητα μπορούν να εκπληρώσουν τους μυστικούς όρους και να κλείσουν συνεργασίες με εταιρείες παροχής πρόσβασης σαν τη Vodafone. Μικρότεροι πάροχοι υπηρεσιών και περιεχομένου, startups και μη κερδοσκοπικές πλατφόρμες μένουν αποκλεισμένες και σε μειονεκτική θέση απέναντι στις μεγάλες εταιρείες παροχής. Η απειλή είναι διπλή, καθώς από τη μια διαμελίζεται το διαδίκτυο και από την άλλη καθιερώνεται η υπάρχουσα διανομή της αγοράς στις μεγάλες εταιρείες, αποκλείοντας καινοτόμες αλλά οικονομικά αδύνατες εταιρείες, κάτι που οδηγεί μακροπρόθεσμα σε περιορισμό της ελευθερίας επιλογής των καταναλωτών.
 

H θέση του Chaos Computer Club


Η ομοσπονδιακή αρχή κάλεσε ενώσεις, ΜΚΟ και εταιρείες να εκφράσουν τις απόψεις τους μέχρι τις 18 Ιανουαρίου 2018.

Το Chaos Computer Club γράφει σε ένα δελτίο τύπου:

«Η προώθηση πακέτων zero-rating σαν το “Vodafone Pass” είναι απαράδεκτη γιατί τέτοια πακέτα υποσκάπτουν την ουδετερότητα του διαδικτύου».

Το club τοποθετείται ξεκάθαρα εναντίον πακέτων zero-rating και ενάντια σε οποιαδήποτε διάκριση και άνιση μεταχείριση. Ταυτόχρονα, το club επικρίνει τις αδιαφανείς επιχειρηματικές ενέργειες της Vodafone από τη στιγμή που δεν δημοσιοποιούνται τα κριτήρια συμμετοχής στις προσφερόμενες υπηρεσίες. Το club, το οποίο προσφέρει δωρεάν στην ιστοσελίδα του μεγάλη ποσότητα ακουστικού και οπτικού περιεχομένου και δωρεάν streaming στις διάφορες εκδηλώσεις του, καταδικάζει τη μυστικότητα σχετικά με τα κριτήρια που θέτει η Vodafone:

«Το Chaos Computer Club δεν πρόκειται να επιδιώξει καμιά συνεργασία υπ’ αυτές τις συνθήκες. Το αποτέλεσμα θα είναι ότι όλα τα προσφερόμενα περιεχόμενα θα βρίσκονται σε μειονεκτική θέση για τους πελάτες του “Vodafone Pass”».

Το club δεν επικεντρώνεται μόνο στην αξιολόγηση τoυ νέου πακέτου της Vodafone, αλλά επικρίνει επίσης και το γεγονός ότι τα ήδη υπάρχοντα πακέτα zero-rating αλλάζουν την συνολική εικόνα της αγοράς κινητής τηλεφωνίας.

«Η Telekom με το πακέτο “StreamOn” και η Vodafone με το “Pass” κατοχυρώνονται σαν σημαντικοί πάροχοι στην αγορά με τέτοιο τρόπο που η αλλαγή παρόχου δεν προσφέρει στον πελάτη μια πραγματική εναλλακτική επιλογή αν θέλει να αποφύγει τυχόν μειονεκτήματα αυτών των πακέτων. Για τους πάροχους περιεχομένου ανοίγει ένας συναγωνισμός δίχως τέλος, να συνάπτουν συνεργασίες με την κάθε εταιρεία παροχής πρόσβασης και να αποδέχονται τα κόστη και τις επιβαλλόμενες συνθήκες».
 

Περιεχόμενο από εκπαιδευτικά ιδρύματα


Εκτός από τη δική του μειονεκτική θέση, τo club αναφέρεται επίσης σε περιεχόμενο που προέρχεται από δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία επίσης βλάπτονται από τα καινούργια πακέτα της Vodafone.

«Πολλά πανεπιστήμια προσφέρουν βίντεο από τα μαθήματα με σκοπό να δώσουν τη δυνατότητα σε λιγότερο προνομιούχους να μπορέσουν να επιμορφωθούν, πχ βλέποντας το βίντεο στη διάρκεια της πρωινής διαδρομής για τη δουλειά. Σε περίπτωση που καθιερωθούν το “Vodafone Pass” ή το “StreamOn” με τους εμπορικούς συνεργάτες τους θα προωθείται η διασκέδαση σε βάρος της επιμόρφωσης, μια και η η προσοχή επικεντρώνεται στο πορτοφόλι του πελάτη».

Θύματα της διάκρισης από τη Vodafone θα είναι επίσης μορφωτικά ιδρύματα και άλλοι πάροχοι περιεχόμενου από άλλες χώρες, καθώς το Pass αφορά μόνο περιεχόμενο από το εσωτερικό της Γερμανίας. Το club θέτει συγκεκριμένες ερωτήσεις:

«Μήπως θα πρέπει κάθε αμερικάνικο πανεπιστήμιο να κλείσει μια εμπορική συμφωνία με τη Vodafone για το περιεχόμενο που προσφέρει; Θα χάσουν οι πελάτες του “Vodafon Pass” για παράδειγμα πρόσβαση στην πολυαγαπημένη και δημοφιλή NASA-TV και δε θα μπορούν να βλέπουν ζωντανά τις εκτοξεύσεις πυραύλων; Και τι θα γίνουν οι αλλοδαποί κάτοικοι της Γερμανίας που θέλουν να παρακολουθούν τις ειδήσεις από τη χώρα τους στη μητρική τους γλώσσα;»

Περιμένουμε με ενδιαφέρον την αντίδραση της ομοσπονδιακής αρχής. Σε μια αμφιλεγόμενη απόφαση, η αρχή αποφάσισε τον προηγούμενο Οκτώβριο ότι το πακέτο “StramOn” της Telekom Deutschland ήταν σε γενικές γραμμές σύμφωνο με την ευρωπαϊκή οδηγία για την ουδετερότητα του διαδικτύου, χαρακτηρίζοντας παράνομο μόνο τον περιορισμό του πακέτου για χρήση μόνο στο εσωτερικό της χώρας. Αυτός ο περιορισμός υπάρχει και στο πακέτο της Vodafone.

Η μετάφραση έγινε από μέλη της πλατφόρμας των 1101.