του Θάνου Καμήλαλη

Η υπόθεση φυσικά παρουσιάζει ορισμένες διαφοροποιήσεις με τα «μυστικά κονδύλια», με την έννοια ότι, μετά από δημοσιογραφική έρευνα, μπορούμε να γνωρίζουμε κάποια, πολύ σημαντικά στοιχεία. Ωστόσο, στον πυρήνα της, την χρόνια αδιαφάνεια και της πληρωμές που έχουν γίνει προς άγνωστη κατεύθυνση, μέσα από ένα κρατικό ταμείο, είναι εντελώς ίδια.

Από τον περασμένο Μάρτιο, το TPP έχει αναφερθεί επανειλημμένα σε έναν λογαριασμό του Δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδας, όπου καταλήγουν χρήματα δανειοληπτών βάσει μιας εισφοράς που θεσπίστηκε με νόμο του 1975. Μολονότι ο σκοπός της εισφοράς αυτής έπαψε να ισχύει το 1991, επί 24 χρόνια και σύμφωνα με στοιχεία που έχει παρουσιάσει επίσημα το υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή, από αυτών τον λογαριασμό γίνονται πληρωμές, άγνωστο που. Επίσης, από τον κατάλογο εισφορών πληρωμών αυτά τα 24 χρόνια, θα έπρεπε θεωρητικά να υπάρχει πλεόνασμα περίπου 4,5 δισ.

Με το τρίτο μνημόνιο, ο σκοπός του λογαριασμού αυτού άλλαξε και πλέον χρησιμοποιείται για επιδοτήσεις «πληγέντων από φυσικές καταστροφές και από τρομοκρατικές πράξεις». Στη Βουλή, ο υπουργός, Ευκλείδης Τσακαλώτος, έχει παρουσιάσει αναλυτικά στοιχεία για το πως χρησιμοποιήθηκαν αυτά τα χρήματα το 2016 και το 2017, αναφέροντας ότι έχει δημιουργηθεί μάλιστα μία «καβάτζα» 800 εκατ.. Αλλά, όταν ρωτήθηκε επανειλημμένα για το πόσα χρήματα έχει συνολικά ο λογαριασμός αυτός, απάντησε ότι «δεν γνωρίζει» και έπειτα ότι «έχει ήδη απαντήσει».

Η υπόθεση επιγραμματικά:

  • Ο λογαριασμός αφορά την εισφορά του  ν.128/1975. Πρόκειται για ένα ποσοστό, (0,6% σε καταναλωτικά, επιχειρηματικά, πιστωτικές κλπ. και 0,12% στα στεγαστικά δάνεια) που συμπεριλαμβάνεται, ως ξεχωριστό τμήμα, στο επιτόκιο του δανείου και στη συνέχεια καταβάλλεται από τις τράπεζες σε έναν κοινό λογαριασμό του Δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδας. 
  • Η εισφορά θεσπίστηκε για την «στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας». Ωστόσο μετά το 1991 και την υιοθέτηση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, αυτό θα ήταν παράνομη κρατική ενίσχυση. Επομένως, δεν είχε λόγο υπάρξης (όπως έχει παραδεχθεί το ΥΠΟΙΚ)
  • Από το 1991 μέχρι το τρίτο μνημόνιο το 2015 η εισφορά διατηρήθηκε και ο λογαριασμός συνέχισε να μαζεύει χρήματα, αλλά και να κάνει πληρωμές.
  • Το ΥΠΟΙΚ έχει καταθέσει έναν πίνακα που απεικονίζει τις εισροές και τις εκροές του συγκεκριμένου λογαριασμού της ΤτΕ. Το διάστημα 1992-2014 περίπου 9,3 δισ. και βγήκαν περίπου 4,8 δισ, με άγνωστη κατεύθυνση.
  • Σύμφωνα με έγγραφη απάντηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους τον περασμένο Μάιο σε ερώτημα του υπουργείου Οικονομικών, που έχει στη διάθεσή του το TPP «το προϊόν του εν λόγω λογαριασμού παρακολουθείται από την τράπεζα της Ελλάδος, αλλά δεν αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού». 
  • Στη Βουλή, ο Τσακαλώτος έχει απαντήσει με σαφήνεια για τα έτη 2016-2017, αλλά, όταν ρωτήθηκε απλά «πόσα χρήματα έχει συνολικά ο λογαριαμός», προσμετρώντας δηλαδή και τα προηγούμενα έτη (για τα οποία έχουμε στοιχεία εισφορών και πληρωμών), απάντησε ότι δεν γνωρίζει, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «υπολογαριασμό κάτω από τον λογαριασμό των χρημάτων που παίρνουμε από τον ESM» και προσπαθησε να κλείσει το θέμα.

Δείτε αναλυτικά:

Η κρυφή εισφορά των δανειοληπτών και η «καβάτζα» του ΥΠΟΙΚ

Και:

Κύριε υπουργέ, πόσα χρήματα έχει ένας λογαριασμός του Δημοσίου;

Η κυβέρνηση εμφανίζεται υπέρ της διαφάνειας, ωστόσο όταν κλήθηκε, αρνήθηκε προκλητικά να απαντήσει και να δώσει μια θεωρητικά εύκολη απάντηση, με έναν αριθμό (πριν καν περάσουμε στο πιο δύσκολο ερώτημα του πού πήγαν οι πληρωμές). Ακόμα κι αν η διαχείριση του λογαρισμού γινόταν από την ΤτΕ και το ΥΠΟΙΚ με το καλύτερο δυνατό όφελος για την οικονομία ή την κοινωνία, θα πρέπει να μπει ένα τέλος στην αδιαφάνεια. Και σε αυτήν την ιδιαίτερη περίπτωση, αλλά και στα εντελώς μυστικά κονδύλια που φαίνεται να διαχειρίζονται υπουργεία και εκτός του ΥΠΕΞ