του Θάνου Καμήλαλη

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, η υπουργός, Όλγα Γεροβασίλη, ανακοίνωσε στους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αξιωματικών Αστυνομίας την απόφαση της κυβέρνησης για δωρεάν μετακίνηση των ενστόλων με τα ΜΜΜ. Ουσιαστικά, αυτό ίσχυε κι από πριν, απλώς με το ηλεκτρονικό εισιτήριο είχαν δημιουργηθεί ζητήματα σχετικά με τις δωρεάν μετακινήσεις των ενστόλων και τη σύμβαση μεταξύ υπουργείου και ΟΑΣΑ, που φαίνεται να λύθηκαν την Τρίτη.

Καθώς η χρήση των ΜΜΜ δεν έχει να κάνει με τις υποχρεώσεις των ενστόλων κατά την εργασία τους σε τίποτα παραπάνω από αυτές ενός άλλου εργαζόμενου, η απόφαση, αφού δεν ισχύει για όλους, είναι άδικη. Καθώς οι ένστολοι είναι εργαζόμενοι, με δικαιώματα και υποχρεώσεις οποιαδήποτε τέτοια παροχή θα έπρεπε φυσικά να γίνεται με εισοδηματικά κριτήρια. 

Όπως υπολογίζεται με βάση τα στοιχεία του ΕΦΚΑ, περίπου 600.000 εργαζόμενοι στην Ελλάδα αμοίβονται (αν αμοίβονται, όταν αμοίβονται) με περίπου 400 ευρώ από την εργασία τους. Με αυτούς τι γίνεται; Γιατί όσοι από αυτούς μτακινούνται με τα ΜΜΜ θα πρέπει να πληρώνουν τουλάχιστον 30 ευρώ το μήνα για την κάρτα τους. Δηλαδή, κάθε χρόνο, οι εργαζόμενοι αυτοί πρέπει να δίνουν έναν μισθό τους, μόνο για τις μετακινήσεις τους. 

Το πρόβλημα για τους εργαζόμενους, ακόμα και με βασικό μισθό, είχε θίξει ο ίδιος ο σημερινός πρωθυπουργός, το (μακρινό) 2011. Πλέον, με τον μετασχηματισμό της εργασίας σε συμβάσεις μερικής απασχόλησης, το πρόβλημα είναι ακόμα πιο έντονο, ενώ συν τοις άλλοις, «η γενιά των 700 ευρώ» έγινε λίγο αργότερα «γενιά των 586 ευρώ»

Δωρεάν δεν μετακινούνται ούτε οι φοιτητές, ούτε οι ηλικιωμένοι, ούτε καν οι πολύτεκνοι και τα μέλη των οικογενειών τους. Όλοι αυτοί είναι δικαιούχοι για μειωμένο κόμιστρο, δηλαδή πληρώνουν για τις μετακινήσεις τους τουλάχιστον 180 ευρώ το χρόνο.

Δωρεάν, τουλάχιστον σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, μετακινούνται οι άνεργοι, απόφαση που πρέπει να πιστωθεί στη σημερινή κυβέρνηση (όσο στοιχειώδες κι αν ακούγεται, δεν είχε υλοποιηθεί με τις προηγούμενες). Είναι επίσης όμως αυτή η κυβέρνηση που επανέφερε την τιμή των εισιτηρίων στο 1.40 για το μονό, από 1.20 που είχε πέσει, λόγω της «απορρόφησης του ΦΠΑ».

Παράλληλα, η υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει φέρει, μεγάλες αυξήσεις στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιάων της Αθήνας. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, τον Σεπτέμβριο παρατηρήθηκε αύξηση των εσόδων κατά 20% σε σχέση με πέρσι.

Επομένως, οποιαδήποτε τέτοια παροχή θα πρέπει να γίνεται με εισοδηματικά  και κοινωνικά κριτήρια. Χωρίς καμία διάθεση κοινωνικού αυτοματισμού και καμία υποτίμηση του τεράστιου έργου εργαζόμενων όπως των πυροσβεστών και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, είναι προκλητικό να λαμβάνονται, ή να επαναφέρονται, τέτοιες αποφάσεις, στο πόδι, ίσως και με το βλέμμα στις εκλογές, για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συντεχνιακά συμφέροντα και πελατειακές σχέσεις, την ίδια ώρα που η κυβέρνηση αρνείται να δώσει λύση στο ανάλογο πρόβλημα των πιο αδύναμων. 

Και όσο συμβαίνει αυτό, το μήνυμα δυστυχώς είναι ότι «μερικά ζώα είναι πιο ίσα από τα άλλα».