«Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια συντεταγμένη προσπάθεια φασιστικών ομάδων μέσα στα σχολεία. Συγκεκριμένα, είδαμε καταλήψεις σχολείων με εθνικιστικά και φασιστικά συνθήματα, πορείες μαθητών σε πόλεις της Β. Ελλάδας, ακόμα και στοχοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών από φασίστες. Σα να μην έφτανε αυτό τις επόμενες μέρες έχει κυκλοφορήσει στα social media κάλεσμα για πανελλαδική μέρα καταλήψεων με ανάλογο περιεχόμενο. Καταγγέλλουμε και στεκόμαστε απέναντι σε κάθε τέτοια προσπάθεια που σπέρνει το δηλητήριο του φασισμού και του ναζισμού στα σχολεία μας» τονίζει σε κείμενό της η Πρωτοβουλία μαθητών και σχολείων εναντία στον φασισμό /εθνικισμό και προσθέτει:

«Η μέθοδος με την οποία διάφορες ακροδεξιές φασιστικές ομάδες (μεταξύ των οποίων και η Χρυσή Αυγή) καλούν στις εθνικιστικές καταλήψεις στις 29/11 είναι η κλασική μέθοδος του παρακράτους, δηλαδή ανώνυμα και στα μουλωχτά, χωρίς ανάληψη ευθύνης. Να μη μιλήσουμε φυσικά για δημοκρατικές διαδικασίες και συλλογικές αποφάσεις. Θα ήταν αστείο…»

Την Πέμπτη επίσης, απέναντι στο κάλεσμα για «εθνικό ξεσηκωμό», υπάρχει κάλεσμα για αντιφασιστική κινητοποίηση στα Προπύλαια. Η πρωτοβουλία για τον Συντονισμό Σχολείων και Μαθητών Αθήνας «καλεί όλους τους αγωνιστές μαθητές να μπουν μπροστά και να μην επιτρέψουν στους φασιστες να βρουν χώρο έκφρασης στα σχολεία μας. Συντονίζουμε πολύμορφες δράσεις, κρεμάμε αντιφασιστικά πανό και κάνουμε εκδηλώσεις στα σχολεία μας για να μην χαρίσουμε ούτε μια μέρα εθνικιστικής φιέστας στους δολοφόνους του Παύλου Φύσσα και τους υποστηρικτές του μίσους και του ρατσισμούς»

Ψήφισμα εξέδωσε και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), στο οποίο αναφέρει «αυτές τις ημέρες, τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές έχουν μπει στο στόχαστρο εθνικιστικών και ακροδεξιών κύκλων. Πρόκειται για μια προσπάθεια που ξεκίνησε από τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου και την αμφισβήτηση του Πολυτεχνείου και συνεχίστηκε με πρόσχημα το Μακεδονικό ζήτημα κ.α. Αφού η πρώτη απόπειρά τους απέτυχε, επιδίδονται τώρα σε μια άνευ προηγουμένου πατριδοκαπηλία και προσπαθούν να σπείρουν στη νεολαία ακραίες αλυτρωτικές, μιλιταριστικές και εθνικιστικές αντιλήψεις. Καλούν από τα διαδικτυακά μέσα σε συντονισμό καταλήψεων σχολείων στις 29/11, με ανάρτηση πανομοιότυπων πανό και αναγραφή συνθημάτων με φασιστικά σύμβολα (μαιάνδρους και κέλτικους σταυρούς) κ.α.»

Επίσης, η ΟΛΜΕ καταγγέλλει την στοχοποίηση που έχουν υποστεί «καθηγητές/τριες (π.χ. Βέροια), σχολεία (π.χ. Γέρακας) και ολόκληρες ΕΛΜΕ (π.χ. Ε΄ ΕΛΜΕ Αν. Αττικής, Γ΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης) που αντιστέκονται σε αυτή τους την προσπάθεια, καλώντας σε «διαπόμπευση» και σε άσκηση σωματικής βίας προς παραδειγματισμό. Πίσω από αυτούς τους σχεδιασμούς γίνεται όλο και περισσότερο φανερό ότι κρύβεται η οργάνωση της Χρυσής Αυγής, φασιστικές ομάδες όπως η νεοναζιστική ΕΣΑ,  εθνικιστικά και άλλα ακροδεξιά μορφώματα.»

Στο ψήφισμά της, η ΟΛΜΕ συνεχίζει λέγοντας:

Οι εκπαιδευτικοί σύμφωνα με τις καταστατικές αρχές της Ομοσπονδίας και την ουσία του εκπαιδευτικού έργου, έχουμε υποχρέωση να μιλήσουμε στους μαθητές μας για τη φιλία, την αλληλεγγύη και την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, για το κοινό τους συμφέρον απέναντι στον ιμπεριαλισμό, το ΝΑΤΟ, στα μεγάλα πολυεθνικά μονοπώλια που προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη και την επιρροή τους στήνουν εθνικούς πολέμους και εμφύλιους σπαραγμούς σπέρνοντας το θάνατο και εξωθώντας τους λαούς στην προσφυγιά και τη μετανάστευση.  Οφείλουμε να  αποκαλύψουμε στα μάτια των μαθητών μας το πραγματικό πρόσωπο του εθνικισμού και του φασισμού, ώστε να γνωρίσουν  τις εικόνες ολέθρου από τις καταστροφές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τις θηριωδίες και τις εκτελέσεις, τα πεινασμένα παιδιά της Κατοχής, το Ολοκαύτωμα των Εβραίων, τα καμένα χωριά από τους Γερμανούς, το Δίστομο, την Κάνδανο, τον Χορτιάτη.

Είναι χρέος του κόσμου της εκπαίδευσης να υπερασπιστεί το σχολείο και τη νέα γενιά, να μην επιτρέψει  η πατριδοκαπηλία και η εθνικιστική τύφλωση να σπείρουν το διαιρετικό μίσος ανάμεσα στους μαθητές μας και να ξεπλυθούν πολιτικά οι δολοφόνοι του Π. Φύσσα. Να υπερασπιστούμε τη ζωή, την απαίτηση για μόρφωση, δουλειά, ελευθερία, ειρήνη και αλληλεγγύη με τους λαούς.
Από όλες αυτές εξελίξεις, προκύπτει ανάγκη για ενδυνάμωση του παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου με βάση τις αξίες του ανθρωπισμού, του Διαφωτισμού, της ανοιχτής κοινωνίας. Να αναδείξουμε τη βασική αποστολή της εκπαίδευσης για την προαγωγή μιας δίκαιης κοινωνίας χωρίς διακρίσεις και ανισότητες. Να διαπαιδαγωγούμε τους μαθητές μας στα ιδανικά της ελευθερίας και της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης και της αδελφοσύνης. Κάνουμε σαφές ότι τα σχολεία δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται για να υπηρετούν αντιεκπαιδευτικές αντιλήψεις και πρακτικές, που υπονομεύουν την κοινωνική αποστολή τους  και τη  λειτουργία τους. 

Όπως σημειώνει η «Αυγή», σύμφωνα με καταγγελία της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, ομάδες που δεν κρύβουν το “ακροδεξιό τους πρόσωπο” επιχειρούν να επιβάλουν στα σχολεία τις εθνικιστικές τους απόψεις χρησιμοποιώντας “μαθητές, εξωσχολικούς και γονείς, με χειριστικό τρόπο αλλά και με απειλές. Στο πλαίσιο αυτό δρουν ανοιχτά ή συγκαλυμμένα η εγκληματική Χρυσή Αυγή και άλλες φασιστικές ομάδες. Έχουν αποθρασυνθεί και καθοδηγούν μαθητές να επιχειρούν να αναρτήσουν πανό με τα σύμβολά τους στα σχολεία, ενώ είναι οι πρώτοι που στρέφονται με ανακοινώσεις γεμάτες μίσος εναντίον των εκπαιδευτικών και των σωματείων τους που τους αποκαλύπτουν» αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί.

Τη δράση εξωσχολικών στοιχείων που υποκινούν τις καταλήψεις επιβεβαίωσε με δηλώσεις του στην ΕΡΤ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας Αθανάσιος Κοκονάς, σύμφωνα με τον οποίο πολλοί γονείς έχουν ενημερωθεί από τα παιδιά τους για τα ανώνυμα μηνύματα που δέχονται στο κινητό τους εδώ και δέκα περίπου ημέρες. “Μετά από έρευνα που κάνουμε διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για καλέσματα εξωσχολικών και μάλιστα ακροδεξιών οργανώσεων” είπε τονίζοντας ότι δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για συλλογικές αποφάσεις μαθητών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr και καταγγελίες μαθητών από το ΕΠΑΛ Καντάνου στις 19 Νοέμβρη πάρθηκε απόφαση χωρίς την συγκατάθεση του προέδρου του 15μελούς και των μαθητών του σχολείου από μια ολιγομελή ομάδα παιδιών για κατάληψη με αίτημα: «Η Μακεδονία είναι ελληνική».

Όπως καταγγέλλουν οι μαθητές εθνικιστικά sites χρησιμοποιούν το σχολείο για να καλλιεργήσουν το μίσος απέναντι σε άλλους λαούς.

Όπως προσθέτει το alfavita.gr, στο ΓΕΛ Παλιόχωρας η κατάληψη άλλαξε τα αιτήματα μετά από γενική συνέλευση του σχολείου. Τα αιτήματα που ψήφισαν οι μαθητές είναι:

• Μόνιμοι διορισμοί καθηγητών
• Κρατική χρηματοδότηση για τις ανάγκες του σχολείου
• Ασφαλής και έγκαιρη μεταφορά των μαθητών στο σχολείο
• Να μην περάσει το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης που θα μας βάζει να δίνουμε πανελλαδικές Χ2.

«Δεν απαντάμε στον εθνικισμό με εθνικισμό» απαντούν οι μαθητές του Γυμνασίου Λαιμού Φλώρινας, που αποφάσισαν κατάληψη με κύριο αίτημα την έλλειψη μαθηματικού, τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς:

«Με ομόφωνη απόφαση του μαθητικού δυναμικού συμφωνήσαμε να καταλάβουμε το σχολείο. Ως κύριο αίτημα έχουμε την έλλειψη μαθηματικού καθώς έχουν περάσει σχεδόν τρεις μήνες και ακόμα αναμένουμε…


Σχετικά με την πανελλαδική διαμαρτυρία, το σχολείο μας είναι κάθετο για τους παραπάνω λόγους:

Δεν απαντάμε στον εθνικισμό με εθνικισμό, γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα με τους συμμαθητές μας στα Σκόπια, στη Βουλγαρία ή την Αλβανία.
Όχι στη Συμφωνία των Πρεσπών που είναι κακή και για τους δύο λαούς, καθώς βάζει τους ΝΑΤΟϊκούς φονιάδες των λαών να σουλατσάρουν με τις βάσεις τους στις χώρες μας.
Αυτά τα καλέσματα δεν είναι όμως και ανώνυμα, μιας και προπαγανδίζονται από ακροδεξιές οργανώσεις, και από τους υπόδικους φασίστες βουλευτές τους και από μια σειρά φασιστικούς λογαριασμούς και προφίλ στα social media τα οποία επικροτούν τις στάσεις αυτές.
Το σχολείο μας δε θα υιοθετήσει καμία τέτοια στάση.»

Ενώ στο 15μελές του Μουσικού Σχολείου Πρέβεζας, υπερψηφίστηκε το παρακάτω κείμενο: