Το νομοσχέδιο «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις», ψηφίστηκε επί της αρχής του με 149 ψήφους υπέρ, 121 κατά και τρία «παρών», σε σύνολο 273  βουλευτών. Η αρχή του νομοσχεδίου, ψηφίστηκε κατόπιν ονομαστικής ψηφοφορίας που ζήτησαν ΝΔ και ΔΗΣΥ.

Στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκαν εννέα τροπολογίες, εκ των οποίων οι τροπολογίες για την θέσπιση νέου συστήματος διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και για τον διορισμό υποψηφίων εκπαιδευτικών Α.Σ.Ε.Π. έτους 2008.

Στο νομοσχέδιο για τις συνέργειες ΑΕΙ με ΤΕΙ, στο οποίο κατατέθηκε και η τροπολογία για τον διορισμό 450 εκπαιδευτικών που είχαν πετύχει στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ το 2008 και δικαιώθηκαν στα δικαστήρια.

Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, ανακοίνωσε ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα καταθέσει τροπολογία με βάση την οποία, θα δικαιούνται άδειας μητρότητας τρεισήμισι μηνών και οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί, όπως οι μόνιμες εκπαιδευτικοί μετά την λοχεία.

Με ανακοίνωσή του, το υπουργείο Παιδείας αναλύει την τελική μορφή του νέου συστήματος των μόνιμων διορισμών 15.000 εκπαιδευτικών:

Νέο σύστημα μονίμων διορισμών – Μοριοδότηση

Α. Ακαδημαϊκά Προσόντα : εκατόν είκοσι (120) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο

Διδακτορικό δίπλωμα: σαράντα (40) μονάδες.

Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών διάρκειας ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: είκοσι (20) μονάδες.

Δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών διάρκειας ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: οκτώ (8) μονάδες.

Δεύτερο πτυχίο Α.Ε.Ι.: επτά (7) μονάδες.

Ο βαθμός του πτυχίου: για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10), το γινόμενο των μονάδων που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του βαθμού του πτυχίου, με στρογγυλοποίηση στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο, με συντελεστή δύο μονάδων και πέντε δεκάτων (2,5) της μονάδας και με ανώτατο όριο τις είκοσι πέντε (25) μονάδες. Σε περίπτωση που η κλίμακα είναι διαφορετική, ο βαθμός υπολογίζεται με αναγωγή στην κλίμακα αυτή.

Άριστη γνώση έως δύο (2) ξένων γλωσσών: επτά (7) μονάδες για κάθε μία (1) εξ αυτών.

Πολύ καλή γνώση έως δύο (2) ξένων γλωσσών: πέντε (5) μονάδες για κάθε μία (1) εξ αυτών.

Καλή γνώση έως δύο (2) ξένων γλωσσών : τρεις (3) μονάδες για κάθε μία (1) εξ αυτών.

Πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή Α΄ επιπέδου (ενότητες Επεξεργασία Κειμένου, Υπολογιστικά Φύλλα και Υπηρεσίες Διαδικτύου): τέσσερις (4) μονάδες.

Επιμόρφωση Α.Ε.Ι. ή άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, διάρκειας τουλάχιστον τριακοσίων (300) ωρών που πραγματοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα τουλάχιστον επτά (7) μηνών: δύο (2) μονάδες.

Β. Εκπαιδευτική προϋπηρεσία:

Εκατόν είκοσι μονάδες κατ’ ανώτατο όριο: μία (1) μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας έως κατ’ ανώτατο όριο εκατόν είκοσι (120) μήνες.

Γ. Κοινωνικά κριτήρια:

Τρεις (3) μονάδες για κάθε τέκνο ανήλικο για το οποίο ο υποψήφιος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια ή άγαμο και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας ή σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ομοταγές ίδρυμα της αλλοδαπής ή εκπληρώνει τη στρατιωτική του υποχρέωση και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας του.

Αναπηρία πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου, εφόσον ο έγγαμος βίος έχει διαρκέσει τουλάχιστον δέκα (10) έτη, ή τέκνου: το γινόμενο των μονάδων το οποίο προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσοστού αναπηρίας με συντελεστή τεσσάρων δεκάτων (0,4) της μονάδας. Η αναπηρία του υποψηφίου μοριοδοτείται εφόσον δεν οφείλεται κατά κανένα ποσοστό σε ψυχικές παθήσεις.

Ο υπουργός Παιδείας έκανε την εκτίμηση ότι ο αριθμός των υποψηφίων εκπαιδευτικών για τις 15.000 θέσεις θα ανέλθει στις 150.000.Από αυτούς όπως είπε οι 35.000 έχουν προυπηρεσία από 1 έως 15 χρόνια.

 Χιλιάδες εκπαιδευτικοί διαδήλωσαν κατά του συστήματος διορισμών

Την Πέμπτη, χιλιάδες εκπαιδευτικοί βρέθηκαν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με αίτημα την απόσυρση του συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση. Απαιτώντας μονιμοποίηση των αναπληρωτών και μαζικούς μόνιμους διορισμούς στα σχολεία, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έστειλαν μήνυμα στην κυβέρνηση.

Με συνθήματα όπως «μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, μονιμοποίηση των αναπληρωτών», «δώστε λεφτά για την Παιδεία και όχι για του ΝΑΤΟ τα σφαγεία» και «αυτό το νομοσχέδιο θα μείνει στα χαρτιά», οι εκπαιδευτικοί στην Αθήνα απαίτησαν μονιμοποίηση των αναπληρωτών και μαζικούς μόνιμους διορισμούς στα σχολεία.

Οι διαδηλωτές ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν την κινητοποίησή τους στα Προπύλαια για να ακολουθήσει συνέλευση στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Αθηνών για να καθορίσουν τη συνέχεια των δράσεων τους. Το Συντονιστικό Αναπληρωτών Αδιόριστων Εκπαιδευτικών έχει καταλάβει συμβολικά την Πρυτανεία από την περασμένη Παρασκευή και καλεί στην έμπρακτη στήριξη της κατάληψης της Πρυτανείας διατηρώντας την ως κέντρο αγώνα.

Στη Θεσσαλονίκη, οι εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι από άλλους χώρους του δημοσίου (υγεία, Δήμους, Πανεπιστήμια, κλπ) πραγματοποίησαν μαχητική συγκέντρωση και πορεία στους δρόμους της πόλης η οποία κατέληξε στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης. Απαίτησαν να αποσυρθεί το νομοσχέδιο και να υπάρξει μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων, μαζικούς διορισμούς για την κάλυψη των αναγκών στην παιδεία, κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους.

Γαβρόγλου: Ένα σύστημα δίκαιο για όλους

«Είμαστε υποχρεωμένοι να προτείνουμε ένα σύστημα, το οποίο να έχει μία ισορροπία, να είναι δίκαιο για όλους», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο 104,9 FM», για τη θέσπιση του νέου συστήματος διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ψηφίστηκε αργά χθες το βράδυ ως τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».

«Το Σύνταγμα λέει με σαφήνεια ότι όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα στην πρόσβαση στο επάγγελμα με βάση τα κριτήρια αξιοκρατίας. Όλοι οι συνταγματολόγοι μας λένε ότι πρέπει να υπάρχουν ισόρροπα κριτήρια, να ισορροπεί η προϋπηρεσία με τα επιστημονικά κριτήρια –μάλιστα ορισμένοι λένε ότι τα επιστημονικά θα πρέπει να είναι παραπάνω από την προϋπηρεσία», είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι στους 150.000 εν δυνάμει υποψηφίους προς διορισμό «υπάρχουν κάποιοι που έχουν μεγάλη προϋπηρεσία, υπάρχει μία τεράστια κατηγορία ανθρώπων που δεν έχει καθόλου, υπάρχουν κάποιοι που έχουν πολλά επιστημονικά προσόντα κι άλλοι που έχουν ελάχιστα».

«Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει μία -ηχηρή ομολογώ- μειοψηφία να θέλει να αποκλείσει δεκάδες χιλιάδες νεότερα άτομα», τόνισε, εξηγώντας ότι «υπάρχουν κάποιοι συνάδελφοι που λένε ότι επειδή έχουν μεγάλη προϋπηρεσία ουσιαστικά δεν έπρεπε να μετρήσουν καθόλου τα επιστημονικά κριτήρια». Παρατήρησε, δε, ότι «ένας άνθρωπος που έχει πάνω από 8 χρόνια προϋπηρεσία και προσμετράμε και το πτυχίο του, αυτός ο άνθρωπος σίγουρα θα είναι διορισμένος».

Σε ό,τι αφορά τον γραπτό διαγωνισμό, ο κ. Γαβρόγλου διευκρίνισε ότι «τον καταργούμε διότι δεν θεωρούμε ότι είναι επιστημονικά έγκυρος, ανεξαρτήτως αν είναι αδιάβλητος –που είναι», διερωτώμενος αν «είναι ένα κριτήριο που πρέπει να μετράει τόσο πολύ, για να εγγυηθεί ένα καλό προφίλ εκπαιδευτικού».

Με αφορμή τις κινητοποιήσεις της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ, αλλά και την σε υψηλούς τόνους αντιπαράθεση που είχε χθες στη Βουλή για το θέμα με τον γενικό γραμματέα του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, δήλωσε: «Δεν έχω καταλάβει τι προτείνουν όλοι αυτοί που διαδηλώνουν ή αν το έχω καταλάβει σωστά τότε υπάρχει ένα θέμα, όλοι αυτοί λένε οι συμβασιούχοι οι προσωρινοί να μετατραπούν σε μόνιμους. Αυτό το απαγορεύει το Σύνταγμα. Το δεύτερο όμως είναι: Με ποιο σύστημα θα γίνει; Όποιος κάνει αίτηση; […] Παρακάλεσα τον κ. Κουτσούμπα με ποιο σύστημα θα το κάνει αυτό, δεν πήρα απάντηση, παρά μία επιθετικότητα».

Κληθείς να απαντήσει στην κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η κυβέρνηση νομοθετεί για όταν δεν θα είναι κυβέρνηση πια και ότι δεν υπάρχει εγγραφή στον προϋπολογισμό για τους 15.000 διορισμούς, επισήμανε: «Η αντιπολίτευση διά του αρχηγού της έχει εκφραστεί με σαφήνεια ότι δεν θέλει διορισμούς -το είπε στον ΑΝΤ1 ο κ. Μητσοτάκης πριν από 2-3 μέρες- και μάλιστα οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αρνήθηκαν να πάρουν θέση επ' αυτού του ζητήματος. Κατά τη γνώμη μου είναι μείζον το πολιτικό ζήτημα. Μετά από 10 χρόνια αδιοριστίας στην εκπαίδευση, με τόσους αναπληρωτές ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έρχεται και λέει εγώ δεν θέλω διορισμούς, δεν λέει εγώ θα τους διορίσω με το τάδε σύστημα […] Εμείς λέμε 15.000 διορισμούς και το 2019 θα γίνουν 4.500. Γι' αυτούς υπάρχει εγγραφή στον προϋπολογισμό. Για αυτούς που θα γίνουν το 2019 υπάρχει εγγραφή –ο προϋπολογισμός δεν προβλέπει τι θα γίνει σε 3 χρόνια, σε 5 χρόνια, ο προϋπολογισμός του κράτους είναι για ένα χρόνο. Ανακοινώσαμε 15.000 διορισμούς, για τους 4.500 οι πιστώσεις είναι σαφείς». Γνωστοποίησε δε, ότι «στη διάρκεια του 2019, την Άνοιξη, θα προκηρύξουμε και αυτούς του 2020, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να διοριστούν στο 2020 όσο γίνεται πιο νωρίς». «Άρα», τόνισε, «δεν καταλαβαίνω ποια ακριβώς είναι η σπέκουλα».