Υπενθυμίζεται πως τον Δεκέμβριο του 2017, οι δύο άνδρες ζητούσαν να δοθεί το επίμαχο έγγραφο με το οποίο η ΕΚΤ επέβαλε το κλείσιμο της στρόφιγγας για τις τράπεζες, οδηγώντας τον Αλέξη Τσίπρα στο κλείσιμο των τραπεζών και την επιβολή περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, την ώρα που η διαπραγμάτευση με τους δανειστές βρισκόταν σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, ο Φ. Ντε Μάσι και ο Γ. Βαρουφάκης ζήτησαν από την ΕΚΤ πρόσβαση σε όλες τις εξωτερικές νομικές γνωμοδοτήσεις που φέρεται να είχε ζητήσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με σκοπό την εξέταση των αποφάσεών της τής 4ης Φεβρουαρίου και της 28ης Ιουνίου 2015 σχετικά με την επείγουσα στήριξη της ρευστότητας που παρασχέθηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος σε ελληνικές τράπεζες.
 
Η ΕΚΤ ενημέρωσε τους προσφεύγοντες ότι δεν είχε ζητήσει νομικές γνωμοδοτήσεις για τις εν λόγω αποφάσεις, ωστόσο τους υπενθύμισε την ύπαρξη εξωτερικής νομικής γνωμοδοτήσεως. Στις 7 Ιουλίου 2017, οι προσφεύγοντες ζήτησαν από την ΕΚΤ την πρόσβαση σε αυτό το έγγραφο. Με επιστολή της 3ης Αυγούστου 2017, η ΕΚΤ αρνήθηκε την πρόσβαση και με επιστολή της 16ης Οκτωβρίου 2017 επιβεβαίωσε την απόφασή της.
 
«Περιορίζοντας τη ρευστότητα στον ελληνικό τραπεζικό τομέα, η ΕΚΤ επέβαλε την περικοπή συντάξεων, αύξηση φόρων και τις ιδιωτικοποιήσεις έναντι πινακίου φακής, και κινήθηκε εκτός της εντολής της» δήλωσε τότε ο Φ. Ντε Μάσι.
 
«Υπάρχει υπέρτατο δημόσιο συμφέρον στο να μάθουμε πόσο… ζύγισε η ΕΚΤ τους διαφορετικούς μεταξύ τους στόχους, και πως οι ίδιοι και οι νομικοί τους εμπειρογνώμονες ερμήνευσαν το νομικό πλαίσιο» σχολίαζε τότε στο Reuters ο συνήγορος των δύο εναγόντων, Ανδρέας Φίσερ-Λέσκανο.
 
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναγνωρίζει δικαίωμα πρόσβασης σε έγγραφα, το οποίο, όμως, υπόκειται σε ορισμένους περιορισμούς για λόγους δημοσίου ή ιδιωτικού συμφέροντος, όπως στην περίπτωση που ένα έγγραφο προορίζεται για εσωτερική χρήση, στο πλαίσιο συσκέψεων και προκαταρκτικών διαβουλεύσεων εντός της ΕΚΤ και της ανταλλαγής απόψεων μεταξύ της ΕΚΤ και των εθνικών κεντρικών τραπεζών, των εθνικών αρμόδιων αρχών ή των εθνικών εντεταλμένων αρχών, ή αποτυπώνει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ της ΕΚΤ και λοιπών συναφών αρχών και φορέων. Οι εξαιρέσεις πρέπει να ερμηνεύονται στενά και να εφαρμόζονται αυστηρά.
 
Σύμφωνα με το Δικαστήριο, οι προσφεύγοντες υποστήριξαν ότι η εξαίρεση που αφορά την προστασία των εγγράφων για εσωτερική χρήση δεν έχει εφαρμογή εν προκειμένω. Το επίμαχο έγγραφο δεν είναι εσωτερικής φύσεως ούτε συνδέεται με διοικητική, δικαστική ή νομοθετική διαδικασία ως προπαρασκευαστικό έγγραφο για την τελική απόφαση. Επιπλέον, υποστηρίζουν ότι η προσβαλλόμενη απόφαση δεν αιτιολογεί επαρκώς την εξαίρεση σχετικά με τα έγγραφα για εσωτερική χρήση.