Κατά τις ίδιες πηγές, αποκλείεται -κατηγορηματικά- ότι ο υπουργός θα αποδεχθεί «επιλογή» να εισαχθούν αυτές οι ρυθμίσεις στη Βουλή με το πρόσχημα ότι δεν χρειάζεται η δική του υπογραφή στο επίμαχο νομοσχέδιο, κι αυτό -όπως πρόσθεσαν- «για λόγους ουσίας, αφού επιχειρείται να καταργηθούν όσα στοιχεία έχουν απομείνει στο Κράτος Δικαίου και επειδή υπήρξε μεθόδευση σε βάρος του υπουργείου Δικαιοσύνης τη στιγμή μάλιστα που συμβάλλει στη συνοχή της κυβέρνησης», μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Νωρίτερα το πρωί

Κυβερνητική κρίση που πιθανότατα μπορεί να οδηγήσει είτε σε ανασχηματισμό είτε σε απομάκρυνση ή παραίτηση του υπουργού Δικαιοσύνης Αντώνη Ρουπακιώτη, προκαλεί διάταξη του πολυνομοσχεδίου που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή και οδηγεί στην απομάκρυνση όσων συμβασιούχων παραμένουν, μετά τη λήξη της σύμβασής τους με προσωρινές δικαστικές αποφάσεις.

Η διάταξη αυτή, ουσιαστικά αφαιρεί τη δυνατότητα των συμβασιούχων σε δήμους αλλά όχι μόνον αυτών να παραμένουν στις θέσεις τους κάνοντας χρήση προσωρινών διαταγών που εκδίδουν Μονομελή Πρωτοδικεία, αφού προβλέπει την κατάργηση της διαδικασίας έκδοσης προσωρινών διαταγών, ενώ παράλληλα η ισχύς της και για εκκρεμείς υποθέσεις, ερμηνεύεται από νομικούς ως κατάργηση ουσιαστικά δικαστικών αποφάσεων εν ισχύ, γεγονός “εξόφθαλμα αντισυνταγματικό”. 

 
Τη διαπίστωση όμως αυτή προφανώς ενστερνίζεται και ο υπουργός Δικαιοσύνης Αντώνης Ρουπακιώτης, ο οποίος εμφανίζεται από κύκλους του υπουργείου Δικαιοσύνης αποφασισμένος να μην υπογράψει το πολυνομοσχέδιο (όπως απαιτείται) αν περιέχει αυτή τη διάταξη.

Το γεγονός αυτό οδηγεί σε νέα κυβερνητική κρίση με όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, αν και πολιτικές πηγές σχολίαζαν πώς και τον περασμένο Δεκέμβρη ο κ. Ρουπακιώτης emφανιζόταν αρνητικός να υπογράψει το πολυνομοσχέδιο για το Μνημόνιο, αλλά μεταπείστηκε μετά από συνάντηση 5 λεπτών με τον Φώτη Κουβέλη. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά τη διαφωνία που προέκυψε ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς επικοινώνησε τηλεφωνικά για το θέμα με τον πρόεδρο της Δημοκρατικής Αριστεράς, Φώτη Κουβέλη, ο οποίος βρίσκεται στις Βρυξέλλες.
Με την επίμαχη ρύθμιση, μεταξύ των άλλων, καταργείται η πρόσφατη διάταξη (20.3.2013) του υπουργού Δικαιοσύνης που ψηφίστηκε από την Βουλή (άρθρο 64 Ν. 4139/2013) και προβλέπει ότι «σε περίπτωση υπερημερίας του εργοδότη ως προς την αποδοχή της εργασίας του εργαζομένου το δικαστήριο μπορεί να διατάξει ως ασφαλιστικό μέτρο την προσωρινή απασχόληση του εργαζόμενου μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της αγωγής για την κυρία υπόθεση».
 
Παράλληλα, καταργούνται και όσες αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων έχουν εκδοθεί και διατάσσουν την επαναπρόσληψη εργαζομένων, ενώ αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων που αφορούν εργαζομένους μπορούν να εκδοθούν μόνο για τυπικούς λόγους. Όπως είναι για μη έγγραφη απόλυση (αλλά προφορική) εργαζομένου, για απόλυση χωρίς καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης, κ.λπ. Αντίθετα, στις περιπτώσεις απολύσεως εργαζομένων δεν μπορεί να εκδοθεί απόφαση ασφαλιστικών μέτρων επί της ουσίας, δηλαδή, για τις περιπτώσεις εκείνες που η καταγγελία της σύμβασης είναι καταχρηστική.
 
Έχει ψηφιστεί ομόφωνα αντίθετη διάταξη
 
Συνεργάτες του υπουργού Δικαιοσύνης άφηναν να εννοηθεί πάντως ότι η ρύθμιση προσκρούει στο Σύνταγμα ενώ θύμιζαν ότι πριν από τρεις εβδομάδες ο κ. Ρουπακιώτης είχε εισηγηθεί την ακριβώς αντίθετη διάταξη, η οποία και εγκρίθηκε ομόφωνα από τη Βουλή. Με τη διάταξη αυτή είχε επιτραπεί ρητά να διαταχθεί με ασφαλιστικά μέτρα η προσωρινή απασχόληση του εργαζόμενου, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη και μάλιστα την αιτιολογική έκθεση είχε υπογράψει και ο κ. Μανιτάκης. 
 
Το οξύμωρο βέβαια είναι πώς η Ενωση Εργατολόγων επισήμως με ανακοίνωσή της, αλλά και άλλες πηγές, δείχνουν ως εμπνευστή της διάταξης τον Αντώνη Μανιτάκη, ο οποίος -όπως και ο κ. Ρουπακιώτης- υποδείχτηκαν από την ΔΗΜΑΡ για τις κυβερνητικές θέσεις που ανέλαβαν. Και ιδιαίτερη βέβαια σημασία θα έχει η θέση του κόμματος. 
Σκληρή ανακοίνωση της Ένωσης Εργατολόγων

Την αντίθεσή τους στην προωθούμενη ρύθμιση εξέφρασαν επίσης ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Εργατολόγων Χ. Νικολουτσόπουλος και Γ. Λουκάς, χαρακτηρίζοντάς την «πραξικοπηματική».
 
Ειδικότερα, σε ανακοίνωση της Ένωσης υπογραμμίζεται ότι ο κ. Μανιτάκης  «παρά τη ρητή Συνταγματικά κατοχυρωμένη δικαστική προστασία του πολίτη και παρά τα όσα έχουν επανειλημμένως κριθεί από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την προσωρινή δικαστική προστασία του πολίτη», καταργεί με νόμο τις δικαστικές αποφάσεις δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων, για τους οποίους η Δικαιοσύνη ήδη έχει αποφασίσει ότι έχουν αποτελέσει θύματα της καταχρηστικής συμπεριφοράς του εργοδότη τους (στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα)».

Ο «τραγέλαφος της όλης ιστορίας», τονίζεται στην ανακοίνωση, είναι ότι «με την πρόταση νόμου καταργείται αντίθετη διάταξη που προ τριών εβδομάδων είχε ψηφίσει ομόφωνα η Βουλή».

«Την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού την είχε υπογράψει φαρδιά-πλατιά ο ίδιος ο κ. Μανιτάκης. Με τη διάταξη αυτή είχε επιτραπεί ρητά να διαταχθεί με ασφαλιστικά μέτρα η προσωρινή απασχόληση του εργαζόμενου, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη. Τρεις εβδομάδες μετά η διάταξη αυτή ο ίδιος ο κ. Μανιτάκης πήρε πίσω την υπογραφή του και εισηγείται την κατάργηση της διατάξεως. Και όχι μόνο αυτό, στο εξής το δικαστήριο δεν θα μπορεί να επιδικάζει προσωρινά πάνω από τις μισές αποδοχές του εργαζόμενου. Από την ''διοικητική μεταρρύθμιση'' του κ. Μανιτάκη ευνοούνται λοιπόν όλοι οι εργοδότες σε βάρος των εργαζομένων», υπογραμμίζει η Ένωση.
 
«Ούτε λίγο – ούτε πολύ», όπως αναφέρει, «καταργούνται με νόμο όλες οι ήδη εκδοθείσες προσωρινές διαταγές δικαστηρίων ή ακόμη και οι ήδη εκδοθείσες αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων, εκτός εάν μέχρι την ημερομηνία ψήφισης του νόμου έχει συζητηθεί η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων ή η αγωγή αντίστοιχα και αναμένεται η έκδοση απόφασης, ενώ στο εξής οι προσωρινές διαταγές για την ρύθμιση πραγματικής κατάστασης θα απαγορεύονται και τα ασφαλιστικά μέτρα θα ισχύουν μόνο αν δικασθούν εντός εννέα μηνών από τότε που υποβλήθηκε η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων».
 
Σύμφωνα με την Ένωση, «η συρρίκνωση της προσωρινής δικαστικής προστασίας των εργαζομένων δεν είναι απλά αντισυνταγματική, αλλά συνιστά θεσμική εκτροπή ειδικά όταν καταργεί όλες τις δικαστικές αποφάσεις που προστατεύουν χιλιάδες εργαζόμενους».
 
Βρίσκουν λύση για “απολύσεις”
 
Επί της ουσίας με τη διάταξη αυτή, αν τελικά περάσει, βρίσκεται λύση στο θέμα των απομακρύνσεων 2.000 υπαλλήλων μέχρι τον Ιούνιο από Δημόσιο και ΝΠΙΔ, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση. 
 
Κι αυτό γιατί οι προσφεύγοντες συμβασιούχοι θα μένουν εκτός Δημοσίου, και φυσικά δεν θα αμείβονται όπως σήμερα, έως ότου κριθεί η κύρια προσφυγή τους, πιθανά μετά από 4 έως 5 χρόνια. Η εφαρμογή δε της ρύθμισης και σε εκκρεμείς υποθέσεις, θα σημάνει την άμεση έξοδο από το Δημόσιο εκατοντάδων, κατά μερικούς και χιλιάδων, συμβασιούχων, η επιστροφή των οποίων θα είναι εφικτή μόνον εφόσον δικαιωθούν κατά την εκδίκαση της κύριας αγωγής. 
Να αμβλύνει τις εντυπώσεις επιχειρεί το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης
 
Να αμβλύνει τις εντυπώσεις από την προωθούμενη ρύθμιση για «πάγωμα» της προσωρινής δικαστικής προστασίας στους συμβασιούχους του Δημοσίου και να εκτονώσει την ενδοκυβερνητική κρίση επιχειρεί τώρα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
 
Κύκλοι του αρμόδιου υπουργού, Αντ. Μανιτάκη τονίζουν ότι η προωθούμενη ρύθμιση αφορά τη θέσπιση χρονικού ορίου εκδίκασης των κύριων αγωγών και όχι την κατάργηση του μέτρου της προσωρινής προστασίας, το οποίο, ούτως ή άλλως, είναι αδύνατο να γίνει με νομοθετική ρύθμιση.
 
Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ορίζεται ότι η κύρια αγωγή θα πρέπει να εκδικάζεται έως και έξι μήνες μετά την έκδοση προσωρινής διαταγής, ούτως ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις στις εν λόγω υποθέσεις, οι οποίες τις περισσότερες φορές προέρχονται από αναβολές που ζητούν οι προσφεύγοντες.
 
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται με ποιο τρόπο θα εξασφαλιστεί η ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων ή τι θα συμβαίνει στις περιπτώσεις που οι υποθέσεις δεν εκδικάζονται έγκαιρα χωρίς την υπαιτιότητα των εργαζομένων που προσφεύγουν στα δικαστήρια.
 
Σε μια προσπάθεια, παράλληλα, να αντικρουστεί η διαρροή κυβερνητικών κύκλων ότι το ζήτημα αφορά σε αντιπαράθεση Μανιτάκη-Ρουπακιώτη, διευκρινίζεται από αρμόδιες πηγές ότι η άρνηση του υπουργού Δικαιοσύνης, Αντ. Ρουπακιώτη να υπογράψει τη διάταξη προέκυψε ύστερα από προσχέδιό της που έλαβε απευθείας από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και όχι από το γραφέιο του συναδέλφου του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης.