Υγρό νερό τρέχει περιοδικά στην επιφάνεια του πλανήτη Άρη, όπως αποκάλυψε η NASA σε συνέντευξη Τύπου των επιστημόνων της, την προηγούμενη εβδομάδα, μια ανακάλυψη που αναπτέρωσε τις ελπίδες για ανακάλυψη μικροβιακής ζωής στον Κόκκινο Πλανήτη. Τα τελευταία ευρήματα «υποδεικνύουν ότι η ύπαρξη ζωής στον Άρη είναι πιθανή» είχε σχολιάσει ο υποδιοικητής της NASA, Τζον Γκράνσφελντ.

Δυστυχώς, παρ' όλες τις ελπίδες μας, για μια ακόμη φορά, η NASA αποκάλυψε νέα ανακάλυψη, αυτή τη φορά σχετική με τον Πλούτωνα (νάνος στο μάτι), η οποία δεν περιλαμβάνει μικρούς πράσινους/μωβ εξωγήινους που αλλάζουν τα μαγνητικά κύματα στο βαρυτικό πεδίο του πλανήτη μας, ή έστω μερικά «cool stuff in space». Τουλάχιστον το μέλλον (στο διάστημα) φαίνεται ελπιδοφόρο

Το New Horizons πραγματοποίησε μια, έξι μηνών, «flyby» μελέτη του Πλούτωνα και των δορυφόρων του το καλοκαίρι του 2015, 5 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από τη Γη. «Αυτός ο πλανήτης είναι ζωντανός», δήλωσε ο Άλαν Στερν, ο οποίος ηγείται της αποστολής.

Φωτογραφίες του διαστημόπλοιου New Horizons είδαν το φως της δημοσιότητας και αποκάλυψαν μπλε ουρανό και «κοιτάσματα» πάγου.

Τη νέα ανακάλυψη της NASA που αφορά τον πλανήτη Πλούτωνα, στην ανακοίνωση της οποίας θα προχωρούσε η διαστημική υπηρεσία σήμερα, Πέμπτη, προανήγγειλε ο Δρ. Άλαν Στερν, κατά τη διάρκεια μιας ομιλίας του στο Πανεπιστήμιο Alberta Canada. «Η NASA δεν μου επιτρέπει να σας πω τι θα ανακοινώσει», είπε στην ομιλία του, αλλά είναι εκπληκτικό. «Αυτός ο κόσμος είναι ζωντανός, έχει καιρικά φαινόμενα, ομίχλες, ενεργή γεωλογία» είπε ο Δρ. Στερν. Όπως δήλωσε, «το 2015 θα μείνει στην ιστορία» ως η χρονιά κατά την διάρκεια της οποίας η ανθρωπότητα έμαθε τόσα πολλά για το ηλιακό της σύστημα.

©NASA/APL/SwRI

Διεθνή μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο για την πολυαναμενόμενη ανακοίνωση της NASA. Όπως ανέφερε, νωρίτερα, η εφημερίδα Independent, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία θα έκανε μία «εντυπωσιακή» ανακοίνωση για τον πλανήτη Πλούτωνα. Το παγωμένο νερό κάτω από την επιφάνεια του Πλούτωνα θα μπορούσε να μετατοπιστεί και να προκαλέσει ρωγμή στο έδαφος, οδηγώντας στο σχηματισμό «κρύων ηφαιστείων» στην επιφάνεια, επισημαίνει η βρετανική Daily Mirror.

©Reuters

Υπενθυμίζεται ότι προς το τέλος Σεπτεμβρίου, το σκάφος «New Horizons» της NASA είχε αποκαλύψει ένα «γήινο» πρόσωπο του Πλούτωνα. Ο υπεύθυνος του προγράμματος είχε αναφέρει, πως «η επιφάνεια του Πλούτωνα είναι τόσο περίπλοκη όσο και του Άρη. Τα βουνά και οι χαράδρες που σχηματίζονται στην επιφάνειά του, θα μπορούσαν να κρατήσουν νερό με τη μορφή πάγου».

Δείτε ΕΔΩ σε υψηλή ανάλυση την επιφάνεια του Πλούτωνα

Ο Δρ. Μπράιαν Κοξ είχε δηλώσει ότι υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν την ύπαρξη ωκεανού κάτω από την επιφάνεια του Πλούτωνα, που σημαίνει πως «αν είναι σωστή η εκτίμησή μας για τη ζωή στη Γη, θα μπορούσαν να υπάρχουν ζωντανά όντα εκεί». «Βλέπουμε παγωμένο νερό στον Πλούτωνα για πρώτη φορά. Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι το νερό υπάρχει σε μεγάλη ποσότητα», είχε αναφέρει ο καθηγητής Κοξ,  αν και όπως είχε πει, αυτό το στοιχείο δεν επαρκεί για να ξεκινήσει η ζωή στον Πλούτωνα.

Στις εικόνες υψηλής ευκρίνειας, οι οποίες έφτασαν από το σημείο καθώς και από τους δορυφόρους του πλανήτη, Χάρων και Ύδρα, διακρίνονται όρη που φτάνουν σε ύψος τα 3.300 χιλιάδες μέτρα, τα οποία σχηματίστηκαν πιθανώς πριν από 100 εκατ. χρόνια.

Οι επιστημονικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι το υλικό που υπάρχει αποδεικνύει τη γεωλογική δραστηριότητα στον μικρό πλανήτη, αλλάζοντας τα δεδομένα, αφού σε αντίθεση με τους παγωμένους δορυφόρους άλλων γιγάντιων πλανητών, ο Πλούτωνας δεν θερμαίνεται από την έλξη της βαρύτητας ενός μεγαλύτερου πλανητικού σώματος. Κατά συνέπεια, η γεωλογική δραστηριότητα πρέπει να ενεργοποιείται από κάποιο άλλο φαινόμενο που παραμένει άγνωστο.

Η NASA τηρούσε σιγήν ιχθύος ενώ λίγες ώρες αργότερα ο Δρ. Στερν προέβη σε αναδίπλωση, χαρακτηρίζοντας «απολύτως ψευδείς» τις σχετικές φήμες για ανακοίνωση της αμερικανικής υπηρεσίας. Μέχρι που η NASA προκαλώντας έκπληξη, προχωρά σε ανακοίνωση.

NASA/JHUAPL/SwRI

«Αυτό το εκθαμβωτικό μπλε φως, μας κάνει να καταλαβαίνουμε την σύσταση της ομίχλης αυτής», αναφέρει το επιστημονικό δυναμικό της NASA.  Ένας μπλε ουρανός προκύπτει επειδή το φως να σκεδάζει όταν συναντά μόρια ύλης μικρότερα από το μήκος κύματός του.  Στη Γη αυτά μόρια είναι πολύ μικρά μόρια αζώτου. Στον Πλούτωνα φαίνεται να είναι λίγο μεγαλύτερα», εξηγούν οι επιστήμονες της NASA.

Μικρές περιοχές παγωμένου νερού έχουν βρεθεί στον Πλούτωνα, σύμφωνα με την ανακοίνωση. Αυτά τα κομμάτια πάγου, φαίνεται να σχετίζονται με κόκκινες κηλίδες που οι επιστήμονες του διαστημικού οργανισμού είχαν εντοπίσει στο παρελθόν στην επιφάνεια του Πλούτωνα, αλλά δεν μπορούν να εξηγήσουν ακόμα πως.

Το αίνιγμα που οι επιστήμονες καλούνται να επιλύσουν πλέον είναι το τι ακριβώς είναι τα κόκκινα σημάδια στην επιφάνεια του πλανήτη και με ποιο τρόπο σχετίζονται με τον πάγο.

Ι.Β.