του Θάνου Καμήλαλη

Την Παρασκευή, έγινε γνωστό ότι ο επικεφαλής της ΛΑΕ, Παναγιώτης Λαφαζάνης, καλείται από τη Διεύθυνση Ασφαλείας Αττικής και συγκεκριμένα το «Τμήμα Προστασίας του Κράτους και του Δημοκρατικού Πολιτεύματος», να απολογηθεί για κατηγορίες που αφορούν από διατάραξη κοινής ειρήνης μέχρι και οπλοφορία, οπλοχρησία και παράβαση του νόμου περί κροτίδων και πυροτεχνημάτων.

Η πρωτοφανής δίωξη ενός αρχηγού δημοκρατικού πολιτικού κόμματος στην Ελλάδα, άφησε ασυγκίνητο τον πολιτικό κόσμο. Κανένα από τα κόμματα που απαρτίζουν τη Βουλή δεν βρήκε να πει κάτι για να καταδικάσει το γεγονός. Ούτε φυσικά ο ΣΥΡΙΖΑ, που τις μέρες της αντιπολίτευσης έδινε το παρόν , μαζί με τους σήμερα διωκόμενους, ενάντια στους πλειστηριασμούς (περίεργο γιατί ακούγεται ότι «άλλο η κυβέρνηση, άλλο το κόμμα»).

Η δίωξη Λαφαζάνη όμως δεν είναι η μόνη. Αύριο, Τρίτη, δικάζονται στην Ευελπίδων τρία μέλη της ΛΑΕ για τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις, ενώ σήμερα, Δευτέρα, έγιναν γνωστές ακόμα τρεις κλήσεις σε απολογία:

  • Του Κ.Ζ, μέλους της ΛΑΕ
  • Των Λεωνίδα και Ηλία Παπαδόπουλου, μελών του Κινήματος Δεν Πληρώνω, που συμμετέχουν κάθε εβδομάδα σε κινητοποιήσεις ενάντια στους πλειστηριασμούς. (Δείτε εδώ τη συνέντευξη του Ηλία στο TPP)

Όπως σημειώνει επίσης ο Συντονισμός Συλλογικοτήτων Αττικής, έχουν προηγηθεί επίσης επανειλημμένες διώξεις σε βάρος μελών συλλογικοτήτων στη Θεσσαλονίκη (με τελευταία τη δίκη του εκπαιδευτικού, που «συμμετέιχε ως υποκινητής», Ηλία Σμήλιου) και εναντίον 15 σε Άργος – Ναύπλιο, 7 στη Λάρισα και  3 στην Πρέβεζα.»

Επίσης, πριν μερικές μέρες έγινε γνωστό ότι καλούνται σε απολογία 20 στελέχη του ΚΚΕ και εργατικών κινημάτων στο Βόλο, για κινητοποιήσεις τον περασμένο Ιανουάριο ενάντια στους πλειστηριασμούς. Οι διώξεις αφορούν τις κινητοποιήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στο Βόλο, στις 10, 17 και 24 Γενάρη 2018 και είχαν ως αποτέλεσμα τη ματαίωση των προγραμματισμένων πλειστηριασμών.

Οι διώξεις αυτές είναι αποτέλεσμα των νομοθετικών ρυθμίσεων στις οποίες προχώρησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τον Δεκέμβριο του 2017, υλοποιώντας την απαίτηση των δανειστών και του προεδρείου . Με τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης θεσμοθετήθηκαν τότε οι αυτεπάγγελτες διώξεις για όποιο παρεμοδίζει πλειστηριασμούς και προκαλεί «απλή σωματική βλάβη ή απειλεί με βία ή άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη, υπάλληλο πλειστηριασμού» 

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνόδευε την τροπολογία Κοντονή, «οι ρυθμίσεις αυτές υπαγορεύονται από λόγους υπέρτερου δημοσιονομικού και δημοσίου συμφέροντος που αποσκοπούν αφενός στη στήριξη και προστασία της εθνικής οικονομίας μέσω της ακώλυτης διενέργειας των πλειστηριασμών ως μέσον ενίσχυσης της ρευστότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος και αποφυγής ανάγκης νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, αφετέρου στην εξασφάλιση της έννομης προστασίας των συμβολαιογράφων που διενεργούν πλειστηριασμούς ως υπάλληλοι αυτών». 

Εντύπωση προκαλεί επίσης, ότι οι διώξεις κατά Λαφαζάνη και άλλων μελών του κινήματος στην Αττική, έρχονται από «Τμήμα Προστασίας του Κράτους και του Δημοκρατικού Πολιτεύματος», ενός τμήματος που μολονότι προϋπήρχε της κρίσης, η αρμοδιότητες του συγκεκριμενοποιήθηκαν και επεκτάθηκαν τον Μάιο του 2011. Σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα 42/2011, το Τμήμα Προστασίας του Κράτους και του Δημοκρατικού Πολιτεύματος:

«είναι αρμόδιο για την πρόληψη και καταστολή κάθε ενέργειας που στρέφεται κατά της ασφάλειας του κράτους και του Δημοκρατικού Πολιτεύματος. Στο πλαίσιο αυτό, προβαίνει ιδίως στην αναζήτηση, συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων για τη δράση ατόμων ή οργανωμένων ομάδων που ενεργούν πράξεις που στρέφονται κατά της ασφάλειας του Κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος ή πράξεις βίας κατά προσώπων ή πραγμάτων, καθώς και στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων αυτών, συνεργαζόμενο άμεσα προς τούτο με το ΚΕ.ΣΥ.Δ.Ε.Π. καθώς και με τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας».

Κι ενώ μέλη κινημάτων καλούνται να απολογηθούν για πιθανές πράξεις… απειλητικές προς το δημοκρατικό πολίτευμα, οι στόχοι δανειστών και τραπεζών προβλέπουν άνοδο των συνολικών πλειστηριασμών με γεωμετρική πρόοδο. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του capital.gr η άνοδος αυτή θα προκαλέσοει περαιτέρω χαλάρωση του «άτυπου» ορίου για ακίνητα που πλειστηριάζονται, που σύμφωνα με το δημοσίευμα είχε τεθεί στα 150.000 ευρώ (με εξαιρέσεις). Το προηγούμενο «άτυπο» όριο που τέθηκε (ψευδώς όπως αποδείχτηκε) ήταν για ακίνητα αξίας μέχρι 300.000 ευρώ. Και ήταν επικοινωνιακή επιλογή κυβέρνησης – τραπεζών, για να μετριαστούν οι αντιδράσεις, στα πρώτα ακίνητα που θα βγουν βα βρίσκονται περιοσιακά στοιχεία μεγαλοογειλετών

Όπως προσθέτει το δημοσίευμα του capital, ο μεγάλος όγκος των ακινήτων αφορά δανειακά υπόλοιπα από 70.000 έως 150.000 ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, η μεγάλη μάζα για τα στεγαστικά δάνεια που δόθηκαν την εποχή από το 2005 έως και το 2009 κινείται στα 100.000 ευρώ. Σήμερα το ποσό για το μέσο στεγαστικό δάνειο έχει πέσει στα 70.000-75.000 ευρώ.

Ο στόχος, σύμφωνα με όσα προβλέπουν oi δεσμεύσεις κυβέρνησης σε δανειστές, είναι να πραγματοποιούνται 2.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί το μήνα, τον τελευταίο τρίμηνο του 2018 και να αυξηθούν στους 40.000 ετησίως την επόμενη τριετία. Παράλληλα, βάσει των τελευταίων αλλαγών που ψήφισε η κυβέρνηση στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης του τρίου μνημονίου, αυστηριοποιήθηκε ξανά το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας,μέσω της δυνατότητας παραμονής των δανειοληπτών στον «νόμο Κατσέλη». Οι αλλαγές που τέθηκαν σε ισχύ από 15 Σεπτεμβρίου, προβλέπουν:

  • Αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων των τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των δόσεων. Μάλιστα, η αποβολή από το καθεστώς «προστασίας» επέρχεται σε περίπτωση που το συνολικό ποσό της καθυστέρησης ξεπερνά την αξία τριών μηνιαίων δόσεων, είτε αυτές είναι διαδοχικές, είτε όχι.
  • Απόρριψη της αίτησης, πριν από τη δικαστική προσφυγή, σε περιπτώσεις όπως μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων σε συγγενικά πρόσωπα ή πώληση ακίνητης περιουσίας σε τρίτα πρόσωπα.
  • Αυτόματη έξοδος από τις διαδικασίες δικαστικής προστασίας, σε περιπτώσεις οφειλετών που αιτούνται και πετυχαίνουν την αναβολή των δικαστικών αποφάσεων.
  • Κατάργηση της υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν ακόμη και τους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση του δανείου τους σε Fund.

Ενώ συν τοις άλλοις, η προθεσμία για δυνατότητα υπαγωγής των δανειοληπτών στο νόμο Κατσέλη λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2018 και παραμένει άγνωστο το αν θα δοθεί παράταση.

Ίσως λοιπόν, οι διώξεις αυτές να συνδέονται και με το μέλλον, κοντινό η μακρινό, της υπόθεσης των πλειστηριασμών και τους φόβους για το ξέσπασμα αντιδράσεων μεγαλύτερης κλίμακας, καθώς θα αγγίζουν όλο και περισσότερο τους πιο αδύναμους. Η κατάσταση εξάλλου θυμίζει κάτι από τις διώξεις των μελών του κινήματος ενάντια στην εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές, με εκατοντάδες πολίτες να αντιμετωπίζουν σοβαρές κατηγορίες σε δεκάδες δίκες. Το σίγουρο είναι, όπως αποδεικνύεται ξανά, ότι οι πλειστηριασμοί αντιμετωπίζονται, από τις αρμόδιες αρχές ως ζήτημα «δημοσίου συμφέροντος», ζήτημα «δημοκρατίας». Πλήρης διαστρέβλωση.